Merellinen Uusikaupunki uinuu talvella matkailullisesti talviunta, sillä monien mielikuvissa se on kesäkaupunki.
Mahdollisuuksia talvimatkailun kehittämiseen on paljon ja kiinnostustakin riittää: kaupungin Facebook-sivustolle joulunpyhinä päivitetyt talviset maisemakuvat keräsivät yli peräti 5000 katsojaa.
Uudenkaupungin uuteen matkailuohjelmaan on kirjattu tavoite ympärivuotisen matkailun lisäämisestä. Erikoistuminen on välttämätöntä, sillä pelkkä viehättävä pikkukaupungin imago ei riitä houkuttelemaan vierailijoita.
Merellisiä maisemia voi hyödyntää luontomatkailussa talvellakin. Kulttuurimatkailijalle riittää nähtävää ja koettavaa muun muassa teatterissa, taidenäyttelyissä ja museoissa. Liikunnallisille turisteille on tarjolla kuntoputken lisäksi monia alan palveluja.
Kaupungilla on loistavat edellytykset menestyä myös nousevassa ruokamatkailun trendissä. Uusikaupunki on troolikalastuksen ykkössatama Suomessa ja täällä on laadukkaita ravintoloita.
Merellisyyden lisäksi kaupunki voisi vahvemmin profiloitua kalakaupungiksi. Alueen vesistä pyydetylle silakalle on alettu hakea markkinoita muassa ruokamaana tunnetusta Italiasta, mutta kyllä lähikala kelpaa myös kotimaan ruokamatkailijoille.
Matkailijoiden suosion tavoittelussa pienilläkin asioilla on merkitystä. Keskustan joulu- tai pitäisikö sanoa talvivalot ovat oiva esimerkki siitä, miten pienillä keinoilla vierailijat saa hyvälle tuulelle. Uusikaupunki erottuu muista kaupungeista antamalla valojen luoda tunnelmaa tammikuun loppuun asti.