”Rio ohoi, Mä lähdin banaanilaivalla pois, Sinun naisiisi rakastumaan ”, lauloi Dingo v. 1985 kaihoisasti. Kaihon kohteena olivat Rion myötämieliset naiset, mutta lauluntekijä oli ottanut ”banaanilaivan” mukaan lisätäkseen tekstin eksoottisuutta.
Sen aikaisia jäähdytysaluksia sanottiin hedelmälaivoiksi niiden pääasiallisen lastin takia. Koska yleisin lajike oli banaani, sai laivatyyppi tästä lempinimen. Nykyinen kv. nimi on reefer, jota Suomessakin käytetään.
Muistan, kuinka me 50-luvulla nokisissa, vanhoissa ja hitaissa kolitrampeissa puurtavat skönömannit katselimme kaiholla ulkomaalaisia hedelmälaivoja. Ne olivat silmää hivelevän linjakkaita, nopeita, valkeaksi maalattuja, lämpimiin kaukomaihin liikennöiviä moottorilaivoja, joiden miehistö esiintyi siisteissä vaatteissa ja päällystön univormu oli kesällä valkoinen. ”Saisipa noihin jobin”, haikailimme. Haavetta oli vaikea toteuttaa, koska suomalaisilla varustamoilla ei silloin ollut jäähdytyslaivoja, vaikka muilla pohjoismailla oli useita.
Ensimmäinen varsinainen reeferalus oli skotlantilainen klipperi Dundee, jonka ruumatilat eristettiin ja varustettiin jäähdytyslaitteilla v. 1881. V. 1900 liikenteessä oli erikoistuneita reeferlaivoja jo 356 alusta. Niiden huippukausi osui 2010-luvun alkuun, jolloin liikenteessä oli 920 reeferiä. Tällöin koko jäähdytyslastimäärä oli 97 milj. tonnia, josta reeferit kuljettivat kolmasosan eli 32 milj. tonnia. Banaanit, sitrus- ja eksoottiset hedelmät ovat edelleen reeferien päälastia noin 50 % osuudella. Seuraavana ovat kalat ja äyriäiset 39 % osuudella, josta Eteläisen jäämeren krilli lähes koko määrällään. Reeferlaivojen kustannukset ovat nousseet laivatyypin suuren polttoainekulutuksen ja miehitystarpeen takia. Tänä vuonna reefereitä on liikenteessä enää noin 800, ja tilauksessa on vain kaksi.
Konttilaivat ovat jo pitkään olleet hallitsevassa asemassa jäähdytyslastien kuljetuksessa. Laivojen koon kasvun ansiosta reeferkonttien rahti on säilynyt edullisena. On arvioitu, että jäähdytyslastien määrä kasvaa edelleen, mutta kasvun osuus menee kokonaisuudessaan konttilaivoille.
EU:n Venäjälle määräämät pakotteet ovat tuottaneet ainakin hetkellisen valonpilkahduksen reefervarustamojen rahtinäkymiin. Ennen sanktioita EU-maat veivät kala- ja maataloustuotteita Venäjälle auto- ja junakuljetuksena. Kun samat tuotteet toimitetaan nyt Etelä-Amerikasta, tarvitaan kuljetukseen reeferlaivoja.
Jaakko Varimaa
Merikapteeni