Lähiruoasta on ennustettu ruokatrendiä jo kauan, mutta vasta aivan viime aikoina myös kuluttajat ovat osoittaneet siihen aidosti kiinnostusta. Siitä ollaan jopa valmiita maksamaan enemmän.
Pienten panimoiden, juustoloiden ja leipomoiden tuotteet käyvät kaupaksi ja niitä on saatavilla nykyään myös isoista marketeista. Lähimetsän marjat ja sienet ovat superfoodia, terveysruokaa, josta voi jalostaa monenlaista syötävää. Myös kalaa ja lihaa hyödyntäville elintarviketuotteille on kysyntää.
Uudessakaupungissa vauhtia elintarvikkeiden jalostamiseen haetaan uudesta hankkeesta, joka kokoaa alan toimijoita saman katon alle (US 26.3..). Elintarvikeyrittäjien osuskunta aloittaa sairaalan entisen ravintokeskuksen tiloissa, jotka ovat tyhjillään.
Tila toimii pääasiassa tuotantotilana, mutta yhteistyö avaa uusia mahdollisuuksia myös tuotteiden markkinoimiseen. Kun tuottajat toimiva saman katon alla, yhteistyötä on helpompaa suunnitella ja toteuttaa käytännössä. Kynnys ryhtyä pyörittämään uutta bisnestä madaltuu, kun ei tarvitse huolehtia tilaan liittyvistä investoinneista.
Euroopassa ja Yhdysvalloissa luomuruoan ja lähiruoan markkinat ovat kasvaneet huikeasti. Kaupunkilaiset hakevat lähellä tuotetusta ruoasta yhteyttä maaseutuun. Ilmiö on nähtävissä täälläkin, ja ala on selvästi kasvussa.
Elintarvikelainsäädäntö luo alalle haasteita ja monen pientuottajan innostus on lopahtanut byrokratiaan. Yhteisissä tiloissa ja osuuskunnassa myös nämä haasteet on helpompi hoitaa kuin yksin.