Nyt voi perustellusti käyttää sanoja upeaa ja mahtavaa. Onnittelut Uudenkaupungin Yrittäjät ry:lle päätöksestä osallistua kesäduunihaasteeseen. Kampanjan tavoitteena on madaltaa yritysten kynnystä palkata nuoria kesätöihin. Salossa ensimmäisen kerran viime kesänä toteutettu kampanja tuotti peräti 431 kesätyöpaikkaa. Salon yrittäjäyhdistys päätti jakaa loistavasti toimineen reseptinsä kaikille Suomen yrittäjäyhdistyksille ja Uusikaupunki tarttui siihen.
Nuoret ovat viime vuosina joutuneet kokemaan taantuman vaikutukset kesätöitä hakiessaan. Monet ovat saaneet yrityksiltä kieltävän vastauksen. Nuoren työllistäminen muutamaksi viikoksi ei välttämättä ole aina rahasta kiinni, mutta sitäkin enemmän ajasta. Yrittäjillä on kiire, ja rekrytointi tuntuu monimutkaiselta. Kesäduunihaasteen avulla tämäkin asia helpottuu, sillä kampanjaa varten palkataan muutamia nuoria haastattelemaan uusikaupunkilaisnuoria.
Kun työtä etsivien taidot ja toiveet on listattu, työnantajien on helppo poimia omaan yritykseen sopivat henkilöt. Myös yritykset kertovat omat tarpeensa. Pakettiin kuuluu vielä perehdytystilaisuus, jossa nuorille kerrotaan työelämän pelisäännöistä, käytöstavoista ja muun muassa pukeutumisetiketistä.
Kesätyön saaminen merkitsee nuorelle muutakin kuin rahaa. Se merkitsee myös henkistä pääomaa. Kesätöissä oppii monenlaisia asioita paitsi itse työtehtävistä myös vastuullisuudesta ja työyhteisön merkityksestä. Filosofi Esa Saarinen suitsutti äskettäin Helsingin Sanomissa, että hän oppi lukioaikana maanmittaushommissa, millaista on työporukan tiimidynamiikka ja millainen on hyvä johtaja.