Media on toistuvasti nostattanut hälyä Suomen ilma- ja merirajoilla havaittujen alueloukkausten johdosta, viimeksi 27.–28. 4. ”vedenalaisesta kohteesta”. Havaintopaikka kerrottiin olevan ”Helsingin edustalla”, vaikka se sijaitsi Suomenlahdella kansainvälisen merialueen lähituntumassa. Raja tekee havaintokohdassa selvän mutkan, jossa länttä kohti sukelluksissa kulkeva alus voi erehtyä etenemään rajan ylitse. Suomen aluevettä on Harmajan kohdalla noin kymmenen merimailia ja Virolla saman verran Tallinnan edustalla. Kansainvälinen merialue jää siinä kohdassa vain kymmenen mpk leveäksi. Alueella on vilkas meriliikenne kulkukaistoineen, joiden lähelle sukellusvene ei uskalla hakeutua.
Vedenalaista paikanmääritystä haittaa Suomenlahdella kylmän ja lämpimän veden harppauskerroksen vaihtelu, joka aiheutuu merivirtojen ja veden suolapitoisuuden muutoksista. Tämä voi aiheuttaa sukellusveneen kaikuluotaimelle ja Sonar-paikanmäärityslaitteelle virhenäyttöä ja haitata sen täsmällistä navigointia.
Vaikka ei suoraan sanottu, niin media antoi ymmärtää ”vedenalaisen kohteen” olevan venäläinen kertomalla uutisen yhteydessä venäläisen whisky-luokan sukellusveneen karilleajosta Karlskronan saaristossa v.1981.
Viikkoa aikaisemmin media paisutteli Gotlannin itäpuolen merialueella tapahtunutta välikohtausta. Merentutkimusalus Arandan lähestyessä aluetta venäläinen sotalaiva kehotti sitä välttämään siirtymistä itään päin, koska siinä suunnassa oli puolisukelluksissa oleva, huonosti näkyvä sukellusvene, ilmeisesti koeajossa. Itsekin kauppalaivassa sukellusveneitä kohdanneena, kerran jopa tuhoisin seurauksin, (kirja ”Sukellusvene sumussa”) pidän varoitusmenettelyä asiallisena toimenpiteenä.
Onko sitten venäläisen sukellusveneen kulkemisessa Suomenlahdella ja Itämerellä jotain kummallista, onhan Venäjä Kaliningradin sijainnista johtuen Itämeren rantavaltio. Kaliningradissa on merkittävä sotasatama ja sukellusveneiden tukikohta. On varsin luonnollista, että sukellusveneet kulkevat Venäjän telakoilta ja muista tukikohdista Kaliningradiin ja harjoittelevat ”emämaan” ja Kaliningradin välisellä merialueella.
Sen sijaan voisi kysyä, miksi USA ja muut Naton maat pitävät sotaharjoituksiaan Itämerellä, Suomenlahdella ja jopa Pohjanlahdella.
Suomen ilmatilan loukkauksista on esiintynyt vastaavia kohu-uutisia. Jos kymmenen kilometrin korkeudessa kulkeva lentokone poikkea kilometrin verran kapealta kv. ilmakäytävältä Suomen aluerajan sisäpuolelle, joko tahallaan, huolimattomuudesta tai väistääkseen ukkosmyrskyä, pitää viranomaisten reagoida, mutta kohu-uutisen paikka se ei ole.
Jaakko Varimaa
merikapteeni