Liikenneturva muistuttaa, että turvavälillä on väliä. Aika moni autoilija muistaa pitää kunnon välin edellä ajavaan, mutta valitettavan paljon on myös niitä, jotka kilometritolkulla roikkuvat takapuskurissa. Joskus sitä syyllistyy tähän rikkeeseen itsekin.
Itse sain muistutuksen asiasta alkuvuoden Lapin reissulla. Ajelin aamuhämärissä Muonion ja Kolarin välillä. Edellä ajanut kuski meni sen verran hitaasti, että ajoin melko lähellä sopivaa ohituspaikkaa odottaen. Puoliso otti nokosia viereisellä penkillä.
Yllättäen edellä ajaneen pikkumaasturin ja sen edessä olleen auton jarruvalot alkoivat huutaa punaista. Tielle ja sen sivuun oli tupsahtanut useamman poron lauma, joka tukki kaistan. Paniikkijarrutuksessa sain auton juuri ja juuri pysähtymään ja näin vältettyä törmäyksen. Tosin ajauduin lumisella tiellä hiukan vastaantulevien kaistan puolelle, mutta onneksi ei kukaan tullut vastaan. Moottorikin sammui siinä hötäkässä.
Porojen vetäytyessä pois tieltä ja matkan jatkuessa kiire hävisi. Tajusin, miten vaarallista on liukkaalla kelillä ja hämärällä roikkua kenenkään perässä. Ja onko sillä nyt oikeasti väliä, onko tuhannen kilometrin matkan jälkeen perillä puolta tuntia aikaisemmin.
Toinen pelottava muistutus turvavälin merkityksestä tuli äitienpäiväviikonloppua edeltäneenä perjantaina. Kuopuksemme soitti joutuneensa iltapäiväruuhkassa seitsemän auton ketjukolariin. Sydän muljahti nurin, kun pelkäsin, että hän tai kaksi kyydissä ollutta ovat loukkaantuneet.
Enkeleitä oli nytkin matkassa. Vaikka pienikokoinen auto romuttui lunastuskuntoon, pojat selvisivät kolhuilla ja mustelmilla. Tiettävästi muissakin autoissa säästyttiin pahemmilta loukkaantumisilta. Tieosuudella oli satasen nopeusrajoitus ja tienpinta oli sateen vuoksi märkä, joten ainekset vakavaan onnettomuuteen olivat kyllä olemassa.
Sitä, olisivatko isommat turvavälit estäneet onnettomuuden, on mahdoton sanoa. Kolariin joutuneet saivat turvavälin merkityksestä kuitenkin nyt karvaan muistutuksen ja opetuksen.
Liikenneturvan mukaan useimmat autoilijat pitävät toisiinsa noin sekunnin mittaista väliä. Sadan kilometrin tuntivauhdin nopeudella se on noin 30 metriä.
– Käytännössä näin lyhyt turvaväli ei riitä, koska kaikki ihmiset eivät reagoi ärsykkeisiin yhtä nopeasti. Liian lyhyt välimatka voi johtaa peräänajoon ja pahimmillaan ketjukolariin, Liikenneturvasta muistutetaan.
Maantienopeuksilla välin tulisi olla noin 4 sekuntia ja metreinä sama kuin nopeuslukema. Eli 80 kilometrin tuntivauhdilla väliä pitäisi olla 80 metriä. Kun pitää kunnon väliä näkee, mitä edessä tapahtuu ja voi rauhassa ennakoida tilanteita.
Pidetään väliä!
Merja Halinen
Toimittaja