Pihtiputaan mummo on journalismissa yleisesti tunnettu käsite. Sillä tarkoitetaan viestin keskiverto vastaanottajaa, jolle artikkeli tai uutinen tehdään. Esimerkiksi lehtiartikkelin tulisi olla niin selkeästi kirjoitettu, että Pihtiputaan mummokin sen ymmärtää.
Yleisesti on ajateltu, että tekniikan kehittyessä myös Pihtiputaan mummo on kehittynyt. Hän ymmärtää maailman menosta huomattavasti enemmän kuin aiempien sukupolvien mummot.
Tämä Keski-Suomen maakunnan pohjoisosassa asuva isoäiti juolahti mieleeni, kun katselin toissa lauantaina Ylen pääuutislähetystä. Pääaiheet olen jo unohtanut, mutta arvatenkin ne koskivat Kreikan ja/tai Suomen taloutta. Lähetyksen loppuosan kolme peräkkäistä uutista sen sijaan jäivät mieleeni.
Ensin puhuttiin emojeista, joita käytetään erityisesti älypuhelimilla viestittäessä. Nämä Japanissa keksityt kuvat ovat kehittyneempiä versioita hymiöistä, joita muodostettiin jo hieman vanhemmilla puhelimilla tekstiviestejä rikastuttamaan.
Uutisessa kerrottiin, että emojit ovat monella tavalla jo korvanneet sanoja. Rakkautta ei enää tarvitse tunnustaa sanoin, kun kuva kertoo asian paremmin ja nopeammin.
Minä en käytä emojeja, en edes hymiöitä. Tein joskus kymmenkunta vuotta sitten periaatepäätöksen, että jos joku ei esimerkiksi ymmärrä minun vitsailevan, se on hänen vikansa. Myöhemmin päätöksestä on koitunut harmeja, sillä joudun tavattoman usein vastaamaan kolmella kirjaimella: heh. Emojeista kun löytyisi satoja kuvia ilmaisemaan huvittuneisuuteni.
Seuraavaksi uutisissa kerrottiin Tubecon-tapahtumasta, jossa palkittiin vuoden parhaita vloggaajia. Tavallisista arkipäivän asioista kertovat vlogit ovat erityisesti teinien suosiossa. Vloggaajat ovat nousseet kertaheitolla julkkiksiksi Youtubeen lataamien videoidensa ansiosta, vaikka esimerkiksi kaltaiseni reilu kolmekymppiset eivät ole koskaan heistä kuulleetkaan.
Kolmas uutinen koski Helsingissä järjestettyä Flow-musiikkifestivaalia. Tämä uutinen aukeni kolmikosta minulle parhaiten, vaikka en koskaan ole tietäni tuonne hipstereiden kokoontumisjuhlaan löytänytkään.
Vaikka uutisista kerrottiin kansankielellä, eivät kaikki Pihtiputaan mummot varmastikaan pysyneet kärryillä, vaikka kenties joku heistä perustaakin koko viestintänsä emojeihin, seuraa Mmiisasia Youtubessa ja tanssii villisti bändin keikalla, josta edes hänen lastenlapsensa eivät tiedä.
Kenties tällaiset mummot ovat jatkossa entistä yleisempiä. Harmi vain, että siihen mennessä on keksitty jo paljon muuta uutta, jota Pihtiputaan mummo ei voi käsittää.
Risto-Matti Kärki
tuottaja