Uudenkaupungin ja Laitilan välinen tie sai uutta pintaa elokuussa. Melko nopeasti on käynyt ilmi, että uudistettu tie ei ole kaikille tienkäyttäjille pelkästään tyytyväisyyden aihe. Esimerkiksi Uudenkaupungin Sanomien tekstiviestipalstalla on ihmetelty piennaralueen kaventumista. Leveämpi keskikaista on vaarallinen tieosuudella, jossa ei ole kevyen liikenteen väylää. Kysymys on viiden kilometrin matkasta, ja jo nyt tiellä on sattunut läheltä piti -tilanteita.
Paitsi pyöräilijöiltä arvostelua on tullut myös autoilijoilta, jotka ovat kokeneet asian hankalaksi. Tieremontti on herättänyt keskustelun Uudenkaupungin ja Laitilan välisen kevyen liikenteen väylän jatkamisesta niin, että se kattaisi kaupunkien välisen tien kokonaisuudessaan.
Päällysteinsinööri Tero Ahokas Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta pitää pyörätien rakentamista epätodennäköisenä (US 22.8.). Ahokkaan mukaan kevyen liikenteen väyliin on entistä vaikeampi saada rahoitusta. Totta on, että kevyen liikenteen rakentaminen on kallista ja rahaa on entistä vähemmän. Siitä huolimatta tienkäyttäjien palaute kannattaa ottaa vakavasti.
Työmatkapyöräilyä kaupunkien välillä on jonkun verran, ja kevyen liikenteen väylän jatkaminen innostaisi siihen varmasti vieläkin enemmän.
Viime päivinä liikenneturvallisuusasiat ovat olleet vahvasti esillä julkisuudessa, kun Helsingissä,Tampereella ja Raumalla on sattunut kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia suojateillä. Jos suojatiestä on tullut turvaton paikka kevyen liikenteen käyttäjille, sitä on myös vilkasliikenteinen tie kahden kaupungin välillä.