Lisää liikunnan iloa koululaisten elämään

0

Koululiikunnassa tapahtuu ensi vuonna vallankumous, kun uusi opetussuunnitelma astuu voimaan. Liikunta muuttuu koulussa hyvinvointioppiaineeksi. Uudistunut oppiaine kannustaa kilpailemisen sijaan yhdessä tekemiseen ja liikunnan iloon.

Jo oli aikakin. Koululiikunnan uudistumiseen luovat paineita paitsi aikojen muuttuminen myös tuoreet tutkimukset lasten ja nuorten vähäisestä liikunnan määrästä. Suomen yläkouluissa ollaan kaukana suosituksesta, jonka mukaan päivässä pitäisi harrastaa monipuolista liikuntaa vähintään tunti. Äskettäin julkaistu Liikkuva koulu -tutkimus kertoo, että yläkoululaisista ainoastaan 21 prosenttia ylsi tähän tavoitteeseen. Vähiten liikkuvat tytöt.
Yhtenä syynä koululaisten vähäiseen liikkumiseen ovat tv- ja tietokoneruutujen ääressä vietetty aika. Tämä ei ole mikään varsinainen uutinen, sillä asiasta on oltu huolissaan vuosikymmeniä.

Koululiikunta on oppiaine, joka on jakanut suomalaisten mielipiteitä sukupolvien ajan. Toiset ovat saaneet koulussa kipinän liikkumiseen, joillekin liikuntatunneista on jäänyt ikäviä muistoja. Jatkossakin koulussa on mahdollisuus tutustua eri lajeihin, mutta suorittaminen ja mittaaminen ovat toissijaisia. Kaikista ei tule hiihtäjiä tai telinevoimistelijoita. Olennaista on, että liikunnalliset hetket ovat miellyttäviä ja niistä jää innostus harrastaa ja kokeilla eri lajeja myös aikuisena.

Hallitusohjelmassa on sovittu, että Liikkuva koulu -ohjelma laajenee jatkossa kaikkiin peruskouluihin. Koulut saavat itse paikallisesti päättää, miten tavoite yhden liikunnallisen tunnin lisäämisestä toteutetaan. Se  voi olla istumisen vähentämistä, liikuntahetkiä välitunneilla tai vaikkapa liikuntakerhoja.