Talvi yllätti autoilijat on otsikko, joka toistuu mediassa vuodesta toiseen loka-marraskuussa. Maalaisjärjellä ajateltuna se on hieman kummallista, sillä kukapa suomalainen ei tuntisi maansa neljää vuodeaikaa. Syksyn jälkeen tulee ennemmin tai myöhemmin talvi, ja se vaikuttaa arkeen monellakin tavalla. Liikenteessä talveen pitää varustautua muutoinkin kuin talvirenkaat vaihtamalla.
Tärkein turvallisuuteen vaikuttava asia löytyy ratin ja penkin välistä. Nopeusrajoituksia ei ole vielä muutettu talviaikaan, mutta kaasujalkaa saa ja pitää säätää olosuhteiden mukaan. Tähän aikaan vuodesta musta jää vaanii erityisesti aamuisin ja iltaisin. Vauhtia kannattaa hidastaa myös hämärän aikaan liikkuvien peurojen ja hirvien takia.
Suuri osa hirvionnettomuuksista sattuu 80 kilometrin tai sitä suuremman nopeusrajoituksen alueella. Kaahailijat perustelevat ajotyyliään kiireellä, vaikka hieman hillitymmällä ja hallitummalla ajotavalla matkanteko olisi turvallista paitsi itselle myös muille tiellä liikkuville. Kiireisimmille kaasujalan painajille voi käydä niin ikävästi, ettei pääse perille ollenkaan. Ylinopeus tai vaarallinen ohitus voi kostautua kolarina tai ojaanajona. Pahimmassa tapauksessa ajot loppuvat siihen.
Nopeusrajoituksia ei ole tehty tielläliikkujien kiusaksi, vaan turvaksi. Tuleville päiville on luvattu vielä lämpimiä säitä, mutta ei anneta sen hämätä: talvi on kohta täällä. Se on syytä ottaa huomioon liikenteessä. Kaasujalkaa saa ja pitää säätää olosuhteiden mukaan.