Uusikaupunki on ottanut käyttöönsä uuden markkinointitavan verkossa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa (US 12.12.). Tapahtumista ja muista mielenkiintoisista asioista tietoa ja kokemuksia jakavat asukaslähettiläät muodostavat eräänlaisen kaupungin fanikerhon, joka välittää positiivista mielikuvaa kotikaupungistaan.
Some-markkinointi on tuttua monille yrityksille, mutta kunnissa se on vielä harvinaista. Uudenlainen tapa markkinoida ei korvaa kokonaan perinteisiä kanavia, mutta antaa työkalupakkiin uusia välineitä.
Sosiaalinen media – Instagram, Facebook ja muut kanavat – toimii samalla tavalla kuin suusta suuhun menetelmä. Markkinointipaikkana eivät ole kuppilat, torit ja työpaikat, vaan virtuaalinen yhteisö. Etuna on, että viesti voi tavoittaa samalla kertaa todella laajan yleisön. Toisaalta markkinointi sosiaalisessa mediassa on haastavaa, sillä viestin on ylitettävä ”klikkauskynnys” satojen ja tuhansien viestien, päivitysten ja mainosten joukosta.
Asukaslähettiläs-hanke on Uudessakaupungissa pilotti, eikä tekijöillä ole vertailupohjaa mistään muualta. Puoli vuotta toimivan kokeilun rahoittavat Uudenkaupungin kaupunki ja Leader Ravakka. Kokeiluaika on melko lyhyt, mutta siinä ajassa on jo mahdollista vetää johtopäätöksiä tuloksista. Päivitys voi somessa saada satoja lukukertoja, peukutuksia ja jakoja, vaikka nekään eivät vielä takaa viestin perillemenoa.
Tulosten mittaaminen vaatii paneutumista ja sille kannattaa varata riittävästi aikaa. Onnistumista voidaan mitata muun muassa kävijämäärillä eli pöhinällä niin verkossa kuin tapahtumissakin.