Verkkokauppa kasvaa, digitaalisuus on osa arkeamme, ja niin yrittäjät kuin asiakkaatkin ovat innostuneet kaupankäynnin uusista tavoista. Elämä kulkee eteenpäin.
Muutos entisen ja nykyisen maailman välillä ei ole niin mustavalkoinen kuin saattaa näyttää. Kaikki vanha ei muutu tarpeettomaksi, vaan esimerkiksi kivijalkamyymäloille on tilausta digiaikanakin. Ei ole vanhanaikaista kuljeskella kaupungissa, ihailla näyteikkunoita, bongata mielenkiintoisia tuotteita ja astua liikkeeseen hypistelemään ja kokeilemaan tavaroita ja tuotteita.
Uudellakaupungilla on hyvä maine kauppapaikkana. Erikoisliikkeitä on toki suljettu, mutta monia on vielä jäljellä ja uusiakin avataan.
Yrittäjävetoisten kivijalkakauppojen vahvuus on henkilökohtainen asiakaspalvelu ja asiantuntemus. Helsingin kivijalkakaupoista muutama vuosi sitten tehdyn tutkimuksen mukaan erityisesti korut ja kellot sekä juhlavaatteet ja jalkineet ostetaan mielellään kivijalkamyymälöistä. Toivottavasti tämä trendi näkyy myös Uudenkaupungissa.
Kaupungin isännöimässä tilaisuudessa keskusteltiin tällä viikolla kivijalkakauppojen tulevaisuudesta. Erikoisliikkeet kuuluvat kaupungin katukuvaan siinä missä puutalotkin ja ne ovat jo itsessään eräänlainen brändi. Kauppojen säilyminen elinvoimaisina on tärkeää niin kaupungin kuin se asukkaidenkin kannalta.
Yrittäjä Tuija Talvitien tilaisuudessa esittämä idea kivijalkakauppojen tiiviimmästä yhteistyöstä on hyvä idea, jota kannattaa jalostaa 400-vuotisjuhlavuoteen valmistautuvassa kaupungissa.