Laivojen pidentäminen leikkaamalla alus poikkisuuntaan keskeltä kahtia ja asentamalla sopivan pituinen uusi lohko siihen väliin on ollut pelkkää rutiinia ainakin 70 vuotta. Sen sijaan laivan leventämistä ei ole edes vakavasti harkittu. Nyt sellainen ihme on toteutumassa.
Saksalaisen NSB-varustamon suunnitteluosasto on pohtinut, miten hyödyntää laivoissaan Panaman kanavan uusia sulkuja, jotka valmistuvat kesällä 2016. Nykyisen Panamax-laivan suurimmat sallitut mitat ovat pituus 304,8 m, leveys 32 m, syväys 12 m, joka tarkoittaa maksimissaan 5000 TEU/52.000 tonnia kantavaa laivaa. Vastaavat uudet Panamax-mitat ovat pituus 366 m, leveys 49 m, syväys 15,2 m, 12.000 TEU/130.000 tonnia.
NSB:n ratkaisu on todella yllättävä: leikataan alus keskeltä halki pituussuuntaan ja asennetaan siihen väliin levennyskappale. Keskelle laivaa sijoitettavalle levennyskappaleelle ei ole mitään rakenteellisia esteitä, koska painolasti- ja polttoainetankit sijaitsevat laivan sivuilla, ja laivan runko on tasapohjainen, -levyinen ja samanmuotoinen aina konehuoneeseen asti. Vasta peräosassa sijaitseva pääkone, potkurilaitteet ja peräsin estävät leventämisen. Keulan uudelleen muotoilu ja kapeammaksi jäävän peräosan liittäminen levennettyyn keskilaivaan lienevätkin operaation hankalimmat osa-alueet.
NSB-varustamo on tilannut Huarun Dadong Sanghain telakalta kolmen konttilaivansa leventämisen. Näistä MCS Geneva valmistuu tämän vuoden heinäkuussa, MCS Lausanne lokakuussa ja MCS Carouge tammikuussa 2017. Leventämisen ansiosta laivoihin mahtuu neljä riviä kontteja lisää, jolloin konttikapasiteetti kasvaa 4872 TEU:sta 6336 TEU-yksikköön eli 30 %, ja polttoaineen kulutus/TEU laskee noin kolme %. Samalla alusten dwt nousee 63.500 tonnista 82.000 tonniin, ei kuitenkaan lähelle uuden Panamaxin ylärajaa. NSB tarjoaa konsulttiapua laivojen leventämisestä myös muille varustamoille.
Panaman kanavan uusien sulkujen valmistuminen jättää useita nykyisiä Panamax-laivoja työttömäksi, koska ne häviävät rahtikilpailussa uusille ja isommille Panamax laivoille. Osa niistä romutetaan ja osa siirtyy feederliikenteeseen, joka puolestaan aiheuttaa tehostamisvaateita feedersatamille, myös Suomessa.
82 km pitkä Panaman kanava valmistui elokuussa 1914 ja avasi laivareitin Tyyneltämereltä Atlantille.
Jaakko Varimaa
merikapteeni