Suomen Kuvalehden tuoreimmassa numerossa valotetaan ihmeellistä ilmiötä: Uudessakaupungissa on vuodesta 1969 alkaen valmistettu yli 1,2 miljoonaa autoa.
Jutussa mainitaan, että tehtaan perustamiseen myötävaikutti merkittävästi presidentti Urho Kekkonen. Useat paikkakunnat, muun muassa Rauma ja Turku, olivat kiinnostuneita autotehtaasta, mutta Saab-Valmet valitsi lopulta Uudenkaupungin. Se on ollut kaupungille lottovoitto, josta on riittänyt työtä ja toimeentuloa jo useammalle sukupolvelle. Uusikaupunkilaisille tehdas ei ole silti itsestään selvä asia: täällä on totuttu suhdanteiden muutoksiin. Huonot ja hyvät uutiset vaihtelevat, automerkkejä tulee ja lähtee, mutta tähän asti vaikeistakin ajoista on aina selvitty.
Menestysresepti ei ole sattumaa, vaan määrätietoisen työn tulosta. Suomen Kuvalehti antaa ansaittua kunniaa autontekijöille: Henkilöstö kykenee tehokkaasti ja luotettavasti valmistamaan laadukkaita autoja. Ihmisiä tehdas tarvitsee jatkossakin, vaikka tuotantoa on viime aikoina automatisoitu. Tänä keväänä Valmet Automotive teki sopimuksen teknologiayhtiö ABB:n kanssa yli 250 teollisuusrobotin toimituksesta. Niitä tarvitaan, kun GLC-katumaasturin valmistus alkaa ensi vuonna.
Autotehdas on viime aikoina nostettu esille SK:n lisäksi monessa muussakin mediassa esimerkkinä siitä, että Suomessa valmistetuilla tuotteilla riittää kysyntää. Tulevaisuus näyttää juuri nyt valoisalta. Hienoa, että se huomataan muuallakin kuin tehtaan kotikaupungissa.