Nauvon ja Paraisten väliä liikennöivän, tekniikaltaan viimeistä huutoa olevan autolautan tilaus meni Puolaan. Tilaaja, suomalaiset tarjouksen tehneet telakat ja Suomen vaisu taloustilanne huomioiden olisi odottanut toisenlaista ratkaisua.
Lautan tilaaja, Suomen Lauttaliikenne – Finferries, on täysin valtion omistama yhtiö. Kotimainen tarjoaja Uudenkaupungin Työvene rakensi vuonna 2014 Finferriesille yhteysalus Otavan, joten osapuolilla on kokemusta onnistuneesta yhteistyöstä. Työveneen nykyinen tilauskanta ei mitenkään pullistele.
Toinen kotimainen tarjoaja, Rauma Marine Construction, RMC, on puolestaan valtion 32 prosenttisesti omistama yhtiö, jossa myös Rauman kaupungilla on vähäinen osuus. Finferriesin lauttatilaus oli kooltaan RMC:lle sopiva, jotta telakka olisi päässyt 25 miljoonan euroon osakepääomallaan alkuun uudisrakenteiden valmistajana. Suomen taloudessa ei ole kehumista. Konkreettisia toimenpiteitä ulkomaankaupan ja työllisyyden kohentamiseksi tarvitaan kipeästi. Pelkkä puhuminen ei riitä, vaan lupauksia pitää lunastaa.
Vaikka työtilausta on kilpailutettava, voidaan hinnan ohella valinnassa huomioida myös kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous. Valtion omistajaohjauksesta vastaava pääministeri Juha Sipilä lienee täystyöllistetty yhteiskuntasopimuksen ja sote-uudistuksen ratkaisuissa, mutta ohjeistettu delegointi ei ole kiellettyä. Uskon vakaasti, että mikäli omistajaohjaus olisi toiminut aktiivisesti, olisi voitu hieroa ratkaisu, joka olisi kokonaistaloudellisesti Suomelle edullisin, ja tilaus olisi jäänyt kotimaahan. Näin muutkin EU-valtiot puolustavat oman maansa teollisuutta.
Finferriesin tilaama uudisrakenne on varsin edistyksellinen. Kuljetuskapasiteetiltaan 90 autoa kantava lautta on 90 m pitkä ja 16 m leveä. Sen propulsiojärjestelmä on Siemensin sähkökäyttöinen Blue Drive Plus C, jonka akut ladataan verkkovirrasta 1,6 km pitkän reitin päätepisteissä. Lauttaan asennetaan myös dieselmoottori, jota voidaan käyttää kovina jäätalvina apuvoimana.
Siemensin tekninen ratkaisu on samankaltainen kuin maailman ensimmäisessä akkukäyttöisessä lautassa Ampere, joka aloitti reittiliikenteen Norjassa toukokuussa 2015. Ampere on toiminut luotettavasti ja varustamo Norledin mukaan sähkökäyttöinen lautta säästää 60 prosenttia polttoainekuluissa verrattuna dieseliin. Lisäksi sähkövoima on täysin päästötöntä. Finferriesin lauttatilauksen saaminen Suomeen olisi ollut mainio referenssi tulevista lauttatilauksista kilpailtaessa.
Jaakko Varimaa
merikapteeni