Pyöräilyn edistämistä ajava Pyöräliitto katsoo, että pyöräilijöiden kypäräsäädös tulisi poistaa tieliikennelaista. Muutoksen jälkeen laissa ei erikseen suositeltaisi kypärän käyttöä.
Pyöräliiton puheenjohtaja Otso Kivekäs totesi lausunnossaan, että laki on väärä paikka esittää suosituksia, vaan ne tulee nostaa esille muilla tavoin. Liiton mukaan kypäräpakko vähentää pyöräilyn suosiota ja voi jopa lisätä onnettomuusriskiä.
Nykyisessä tieliikennelaissa määritellään, että pyöräilijän ”on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää”.
Osana tieliikennelain uudistusta on kypäräsuosituksen poistoa pohdittu yhtenä vaihtoehtona. Esillä on ollut myös kypäräpakon asettaminen tai säädöksen pitäminen ennallaan.
Mielestäni Pyöräliiton kanta on täysin käsittämätön.
Pyöräkypärä on pyöräilijän tärkein suojavaruste ja juuri nyt kun suomalaiset ovat oppineet käyttämään kypärää, laista pitäisi Pyöräliiton mielestä poistaa koko suositus.
Liikenneturvan tekemien tilastojen mukaan hieman yli 40 prosenttia suomalaisista käyttää pyöräilykypärää pyöräillessään. Uudellamaalla käyttäjiä on lähes 70 prosenttia pyöräilijöistä.
Liikenteessä pyöräilijän menehtymisen aiheuttaa usein päävamma. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan vuosien 2012–2014 onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä kypärää ei käyttänyt 55 pyöräilijää. Kypärä olisi eri todennäköisyyksillä pelastanut heistä neljä kymmenestä. Ja kun arvioidaan kypärän käytön vaikutusta, täytyy vielä muistaa, että tässä menehtyneiden tilastossa eivät näy ne pyöräilijät, joiden hengen kypärän käyttö onnettomuustilanteessa on pelastanut.
Se, että kypäräpakko vähentäisi pyöräilyn suosiota on perin merkillinen väite. Pyöräily on kuitenkin monelle ainoa mahdollinen liikkumismuoto kävelyn ohella. Ajatellaan vaikka lapsia ja nuoria, jotka käyttävät pyörää koulumatkoihin. Moni tekee myös työmatkat pyöräillen, joko siksi ettei omista autoa, julkista liikennettä ei ole tai autoruuhkissa mateleminen ei vain kiinnosta. Heistä tuskin monikaan siirtyisi kävelijäksi vain siksi, että pyöräkypärän käyttö on tyhmää.
Lisäksi uskon, että he, jotka pyöräilevät ihan huvin, raittiin ilman tai liikunnan takia, tekevät näin jatkossakin, vaikka pyöräkypärän käyttöpakko kirjattaisiin uuteen lakiin.
Myös itse kypärät ovat kehittyneet viime vuosina aivan huimasti. Ne eivät enää ole hikisiä, huonosti päähän istuvia pottia. Liikenneturva kampanjoikin tänä keväänä pyöräilykypärän käytön puolesta. Päätä käyttää -kampanja esittelee erilaisia malleja ja korostaa, että sopivan kokoinen ja päähän hyvin istuva kypärä suojaa parhaiten.
Itse jatkan pyöräkypärän käyttöä tuli siitä pakollista tai ei ja toivon, että laissa säilyy ainakin suositus kypärän käytölle.
Maija Ala-Jääski
toimittaja