Uudenkaupungin tori toimii läpi vuoden, mutta kesällä se puhkeaa erityiseen kukoistukseen. Vapaa-ajan asukkaat lisäävät kaupungin ostovoimaa moninkertaisesti. Torin houkuttelevuutta on myös tietoisesti rakennettu Tul toril -tapahtumilla. Ensi vuonna tapahtumatorit täyttävät jo kymmenen vuotta.
Tul toril -tapahtumat saivat mökkiläisiltä hyvän palautteen viime vuonna toteutetussa kyselyssä. Ne ovat myös kaupunkilaisten suosiossa ja lisäävät matkailullista vetovoimaa.
Ensi vuonna kaupunki täyttää 400 vuotta ja toria kannattaa hyödyntää vielä nykyistäkin enemmän tapahtumien järjestämisessä. Nyt on oikea hetki miettiä paitsi tapahtumia myös mahdollisia korjaus- ja uudistamistarpeita. Leikkipuiston päivittäminen on ollut ainakin yrittäjien toivelistalla. Hyviä kokemuksia saatiin Merefestien yhteydessä torin hyödyntämisestä ruoka-alan toimijoiden esittelypaikkana.
Tori ja markkinat eivät enää ole yhtä merkityksellisiä kauppapaikkoja kuin vuonna 1616, kun kuningas Kustaa II Aadolf perusti Uudenkaupungin. Silloin laillisten kauppaoikeuksien saaminen oli pontimena koko kaupungin perustamiselle. Kaupankäynti on muuttunut ja muuttuu koko ajan, mutta Uudessakaupungissa niin tori, erikoisliikkeet kuin kaupan isot ketjutkin hyötyvät toinen toisistaan.
Tori kuuluu kaupunkielämään. Sinne mennän ostoksille, mutta myös tapaamaan tuttuja. Tänä vuonna teematoreilla on otettu erityisesti huomioon myös lapset. Tällä viikolla tori on juhannuspäivän takia kiinni, mutta muuten siellä on monenlaista ohjelmaa lauantaisin koko kesän ajan. Aihepiirit vaihtelevat tanssista kierrätykseen eli jokaiselle on jotakin.