Palvelut siirtyvät nettiin, mutta ihmistä ei saa unohtaa

0

Digitalisaation vaikutus arkeemme näkyy monissa asioissa. Valtionhallinnon palveluissa sähköiseen asiointiin on siirrytty vähitellen muun muassa työvoimahallinnon ja Kansaneläkelaitoksen toiminnassa. Myös poliisi on kehittänyt voimakkaasti verkkopalvelujaan.

Uudessakaupungissa maistraatti ja verotoimisto lakkautettiin vuonna 2012. Työvoimatoimisto, Kelan toimisto ja poliisiasema ovat kaupungissa edelleen.

Digitalisaatio tehostaa toimintaa, mutta siinä on myös varjopuolensa. Aikaisemmin henkilökunta tunsi paikkakunnan ja myös monet asiakkaistaan, nykyään asioita hoidetaan keskitetysti eikä paikallistuntemusta voida hyödyntää. Verkossa asiointi ei myöskään sovellu kaikille, ja syrjäytymisen vaara kasvaa, jos ihminen kokee, ettei kykene hoitamaan asioitaan.

Uudessakaupungissa omaa verotoimistoa tai palvelupistettä on kaivattu, mutta asiakkaat joutuvat tyytymään palvelunumeroon. Paluuta entiseen ei ainakaan näillä näkymin ole, mutta edistystä olisivat palvelupäivät, jolloin verovirkailija olisi paikan päällä.

Poliiasemien lakkautuslistalla oli tänä keväänä 12 paikkakuntaa, mutta Uusikaupunki ei ollut onneksi niiden joukossa. Ovet aiotaan pannaan kiinni muun muassa Kaarinassa, Eurassa ja Hangossa. Toimipisteitä karsimalla haetaan säästöjä.

Kansalaisten näkökulmasta palveluissa olennaista eivät toki ole seinät, vaan niiden saavutettavuus. Palvelujen keskittämistä ei voida pysäyttää, ja teknologiaa pitää hyödyntää, mutta uudistusten lähtökohtana pitää aina olla käyttäjälähtöisyys ja ihminen.