Syksyllä voimaan astuneen uuden opetussuunnitelman mukaan kaikilla oppilailla tulee olla mahdollisuus tieto- ja viestintäteknologian käyttöön. Uudessakaupungissa digiloikkaan on varauduttu, mutta investointeja laitteisiin tarvitaan jatkossa entistä enemmän. Ensi vuoden talousarviossa esimerkiksi perusopetuksen atk-verkkojen uudistamiseen on varattu 100 000 euroa.
Digiloikka on vain yksi osa uutta opetussuunnitelmaa. Se merkitsee paljon muutakin kuin tietokoneiden hankkimista oppilaille.
Räväköistä mielipiteistään tunnettu Helsingin yliopiston kasvatustieteen professori Kari Uusikylä toi äskettäin julki näkökulmiaan uudesta opetussuunnitelmasta. Uusikylä muistutti, että teknologia on ajattelevan opettajan apuväline, mutta ei hallitsija. ”Jos tieto on vain taskussa tai sylissä, äly saattaa olla pian umpeen ommellussa takataskussa”, hän kuvaili.
Koneille ei voi ulkoistaa ajattelua ja kasvatusta, eikä se ole digiloikan tavoitekaan. Oppiminen voi olla elämyksellistä tiedonhakua metsässä tai virtuaalimaailmassa, mutta uusien asioiden omaksuminen vaatii edelleen myös pitkäjännitteisyyttä ja taitoa keskittyä.
Kunnissa euroja pitää käyttää paitsi laitteisiin myös opettajien koulutukseen. Kouluyhteisössä tarvitaan tekniikan osaajia ja edelläkävijöitä, mutta myös humanistista näkemystä siihen, miten ja mihin teknologiaa käytetään. Jokaisen koulun pitää luoda omat käytännöt, joilla se päivittää arkeaan digitaalisessa maailmassa ja kouluelämässä ylipäätään.