Kaikki suomalaiset eivät ole tietoisia siitä, että Suomessa valmistetaan autoja. Vielä harvempi tietää, miten moderneja autoja tehdään. Myös kaupunki, jossa autoja rakennetaan, on monille vieras.
Näihin asioihin Uudenkaupungin autotehdas on törmännyt viime aikoina, kun yhtiö on ollut toteuttamassa historiansa suurimpia rekrytointeja. Tietoa ei ole jaettu turhaan rekrytointitapahtumissa, messuilla, verkkosivuilla ja mediassa.
Nyt rekrytointien tueksi on tehty uusi internetsivusto www.autotehtaansankarit.fi, joka antaa vastauksia autonrakentajiksi hakeville tai sitä suunnitteleville. Videoilla äänessä ovat työntekijät. Sivusto on monipuolinen infopaketti niin tehtaasta kuin kaupungistakin. Ja vaikka kysymys on markkinoinnista, tehtaan sankarien puheenvuorot ovat aitoja.
Viime vuonna alkaneet jättirekrytoinnit ovat onnistuneet hyvin. Tällä viikolla tehdas ilmoitti jälleen palkkaavansa 500 uutta autonrakentajaa.
Positiivinen rakennemuutos on tälle seudulle lottopotti, joka tuottaa paitsi iloa ja elinvoimaa myös melkoisia haasteita. Työntekijät eivät tupsahda sorvin ääreen sormia napsauttamalla, vaan sopivien henkilöiden löytyminen on kovaa työtä sekin.
Valtio kantaa kortensa kekoon, ja on myöntänyt kolme miljoonaa euroa auto- ja meriteollisuuden rekrytointikoulutukseen. Tällä hetkellä avoinna on yli 300 aloituspaikkaa koulutuksiin auto- ja meriteollisuudessa.
Tammikuussa julkistetuissa tuoreimmissa työllisyystilastoissa autotehtaan jättirekrytointien vaikutukset eivät vielä näy. Kevään edetessä työttömien määrä vähenee. Mersun katumaasturin tuotantoon palkattavat henkilöt työllistyvät huhti-toukokuussa, ja seuraavat rekrytoinnit tehtaalla alkavatkin näillä näkymin jo kesällä.
Videoilla äänessä ovat työntekijät.