Euroopan merenkulun turvallisuusjärjestö Emsa on myöntänyt neljälle yritykselle yhteensä 67 miljoonaa euroa avustusta miehittämättömien ilma-alusten (drone) suunnitteluun ja rakentamiseen. Drone-helikoptereja ja -lennokkeja käytetään laivojen rikki-, typpi- ja hiilidioksidipäästöjen tarkkailuun Euroopan vesillä, jotta päästörajoja rikkovat alukset voidaan havaita, tuomita niille sakkoja ja karkeissa rikkomuksissa ankarampia sanktioita. Mobiiliyhteydellä etäohjattavan dronen toimintasäde on 50 km. Satelliittivälitteiset dronet kykenevät operoimaan kaikilla merialueilla.
Emsa on myöntänyt myös laitevalmistajille 10 milj. euroa avustusta päästöjen ilmaisu- ja analysointilaitteiden (sniffer) kehittämiseen. Emsa on tehnyt sopimuksen englantilainen Martek Marine:n kanssa drone-helikopteriin asennettavasta sniffer-laitteistosta, joka kerää näytteitä laivojen savukaasuista optisen infrapunasensorin avulla. Sniffer havaitsee liiallisia päästöjä tupruttavat alukset, drone tunnistaa ne AIS-näytön avulla ja lähettää niistä maa-asemalle välitöntä videokuvaa.
Tanskan Merenkulkulaitos (DMA) on kehittänyt droneja halvemman menetelmän. Savukaasut nuuskitaan sniffer-automatiikalla kirjaimellisesti laivojen korsteenien päältä kun ne kulkevat Tanskan salmien siltojen alitse, ja laivat tunnistetaan infrapunakameran avulla. Tanskan Ympäristöministeriö on myöntänyt ilmaisimien hankintaan investointitukea ja DMA on kutsunut hankkeen yhteistyökumppaneiksi Itämeren rantavaltioita. Kun Saksan viranomaiset asentavat snifferit Kielin kanavan molempiin päihin, joutuvat myös kanavan kautta kulkevat laivat päästökontrolliin. Näin kyetään valvomaan halvalla koko Itämeren laivaliikennettä.
EU:n komissio myönsi v. 2012 3,5 milj. euroa miehittämättömän kauppalaivan kehittämiseen. Lisäksi Tekes rahoittaa 6,5 milj. eurolla Rolls Roycen vastaavaa Aawa-projektia.
Mutta miksi yrittää keksiä pyörää uudelleen? Usean valtion sotakalustossa on jo pitkään toiminut kauko-ohjattavia drone-laivoja, -lentokoneita, -helikoptereita ja -ohjuksia, jotka kykenevät analysoimaan, kuvaamaan ja tuhoamaan lähes mitä tahansa vastapuolen toimintoja. Uusin esimerkki on USA:n laivaston miehittämätön, satelliittiohjattava katamaraani ”Sea Hunter”, joka kykenee ”metsästämään” sukellusveneitä kaikilla merialueilla ja noudattamaan samalla meriteiden sääntöjä.
Vaikka vakoilu- ja taistelutehtäviin kehitetyt dronet ovat sotasalaisuuksia, luulisi olevan sallittua, että näitä laitteita valmistavat yritykset voisivat tarjota vastaavia siviiliversioita rauhanomaiseen käyttöön, kuten kauko-ohjattavat kauppalaivat ja merenkulun päästöjen valvonta.
Jaakko Varimaa
merikapteeni