Minä olen hyvä autoilija. Pikkuonnettomuuksia ja vahinkoja on tässä toki sattunut. Olen kolhinut auton puuhun, ajanut ojaan ja peruuttanut päin naapurin Skodaa. Kerran unohdin vetää käsijarrun päälle minkä seurauksena Volvo löytyikin terassilta eikä parkkipaikalta. Tässä haverissa murskaantui myös tuliterä imuri.
Ajan vuodessa paljon, yli 20 000 kilometriä. Yksin työn ja kodin välisiin matkoihin menee tuhat kilometriä kuukaudessa ja harrastuksiin vähintään toinen mokoma. Ajokeillani on ikää yli kymmenen vuotta, eivätkä ne ole bensan kulutuksen suhteen sieltä pieniruokaisemmasta päästä. Ja kun paljon ajaa, niin auto myös kuluu, eli autokorjaamollakin tulee piipahdettua vuosittain. Joka vuosi pitää lisäksi ostaa joko uudet kesä- tai talvirenkaat. Luonnollisesti auton omistajana maksan myös vakuutuksia ja veroja.
Ja näistä syistä minä, kuten te muutkin peltilehmän omistajat, olen hyvä autoilija. Me autoilijat ensinnäkin tuotamme ja maksamme omat liikkumispalvelumme. Ja maksamme niin reilulla kädellä, että euroja riittää moneen muuhunkin menoon. Oheiset luvut selventäkööt tilannetta:
Valtion saamat verotulot tieliikenteestä vuonna 2015 olivat 7,7 miljardia euroa. Yksin polttoaineverona valtion kassaan kerättiin 2,79 miljardia ja polttoaineiden arvonlisäveron muodossa 1,28 miljardia. Ajoneuvoveron tuotto on 930 miljoonaa ja autoveron 882 miljoonaa euroa. Ajoneuvojen osista, huolloista ja korjauksista kerätään arvonlisäveron muodossa 773 miljoonaa euroa ja veroa liikenne- ja vakuutusmaksuistakin 387 miljoonaa. Uusien autojen arvonlisäveron tuotto oli 724 miljoonaa.
Samaisena vuonna valtion liikennemenot olivat yhteensä 1,7 miljardia euroa. Tällä summalla ei yksin pidetty yllä, kunnostettu ja rakennettu tieverkkoa, vaan myös ratoja ja vesiväyliä. Ja rahoitettiin myös joukkoliikennettä ja liikennehallinnon ja liikenteen viranomaispalvelujen toimintamenot. Perustienpitoon käytettiin muuten vain 578 miljoonaa euroa.
Eli tieliikenteestä kerättiin 7,8 miljardia euroa ja liikennemenoihin, mukaan lukien rautatiet ja vesiväylät, käytettiin 1,7 miljardia euroa. Tieliikenteestä ja aika pitkälti yksityisautoilijoilta kerättiin siis euro poikineen kaikkeen muuhunkin; opetukseen, kulttuuriin, urheiluun, terveydenhuoltoon, puolustusvoimiin jne. Ja tästä syystä minä ja te muut autoilijat olemme hyviä tyyppejä, hyväntekijöitä suorastaan.
Olenkin ollut hyvin hämmästynyt liikenneministeri Bernerin väitteistä ettei tieverkon kunnossapitoon ja korjaamiseen ole rahaa ja että autoilijoiden pitäisi tulevaisuudessa maksaa teiden käytöstä. Siis en minä ainakaan ole ilmaiseksi ajanut tähänkään mennessä. Rahaa autoilijoilta kerätään vuositasolla aivan riittävästi tieverkon kunnossapitoon. On yksin poliittinen päätös että ne rahat käytetäänkin johonkin muuhun.
Maija Ala-Jääski
toimittaja