Uudenkaupungin Sanomien lukija soitti äskettäin huolestuneena toimitukseen, ja kertoi työmatkansa sujuvan tällä hetkellä varsin vaarallisissa merkeissä. Autoileville erityisesti kevät ja kelirikkoaika ovat vaikeita, mutta ongelmia esiintyy muinakin vuodenaikoina. Kuopat ja päällystevauriot lisäävät onnettomuusriskejä ja heikentävät merkittävästi liikenneturvallisuutta.
Viime talvi oli Varsinais-Suomen tiestölle todella kuluttava. Nastarenkaat ovat jättäneet jälkensä, ja myös runsaat sateet ovat tehneet vaurioita. Ongelmia ei voi kuitenkaan sysätä yhden talven kontolle, vaan syyt löytyvät pidemmältä ajalta. Teiden ylläpitoon ja kunnostamiseen ei ole yksinkertaisesti varattu riittävästi rahaa. Tästä laiminlyönnistä ja säästämislinjasta maksetaan kallista hintaa teiden rapautumisena.
Kovinkaan valoisia näkymiä Varsinais-Suomen Ely-keskus ei lupaa myöskään jatkossa. Ely-keskus ei ole vielä julkistanut päällysteohjelmaansa, mutta tiedossa on, että rahaa maanteiden päällysteiden korjaamiseen on aiempaa vähemmän (US 25.3.).
Kantatie 43 Laitilan ja Uudenkaupungin välillä kunnostettiin onneksi äskettäin. Liikenne tiellä kasvaa autotehtaan ja muidenkin yritysten positiivisten uutisten ansiosta huomattavasti. Laitilan ja Euran välinen osuus on kunnostettu jo aikaisemmin.
Haasteita liikennejärjestelyjen uudistamisessa riittää myös paikallisesti, kun autotehtaan tuotannon kasvu lisää rekkaliikennettä satamaan. Uudenkaupungin elinvoiman kannalta olennaista on myös Kasitien remontin jatkorahoituksen turvaaminen. Liikennettä riittää nyt moniin suuntiin, ja yhteydet pitää olla kunnossa.
Infran rakentaminen maksaa, mutta teiden kunnossapidon laiminlyöminen tulee loppupeleissä vielä kalliimmaksi. Kaupungin tulee tietysti hoitaa oma osuutensa, mutta rahaa tarvitaan myös valtiolta.
Infran rakentaminen maksaa, mutta teiden kunnossapidon laiminlyöminen tulee vielä kalliimmaksi.