Laivansuunnittelu on nyt pop. Alan toimistot Suomessa ja ulkomailla julkistavat kilvan-kilvan uusia kehitelmiä, joiden avulla laiva säästää polttoaine- ja miehistökuluissa kymmeniä prosentteja. Aluksen keula suunnitellaan paremmin aaltoja ja ilmaa halkovaksi, peräsinlaitteen vedenvastus pienemmäksi ja propulsiolaitteet tehokkaammiksi. Aluksen runko muotoillaan entistä sulavammaksi ja sen pohjamaali liukkaammaksi. Etäohjattavat laivat eivät tarvitse miehistöä.
Rolls-Roycen suunnittelemassa, etäohjattavassa Electric Blue konttilaivassa on niin leveä runko, että siihen ei tarvitse rakentaa painolastitankkeja ja -vedenpuhdistajia, jolloin laivan rakennuskustannus on halvempi ja se voi ottaa enemmän lastia. Tosin leveä runko kuluttaa enemmän polttoainetta,
Mayer Turun telakka, ruotsalainen terästehdas SSAB ja Aalto yliopisto kehittelevät erikoislujan teräksen käyttöä laivanrakennuksessa. Erikoisluja teräs on nykyisiä teräslaatuja kalliimpaa, mutta vahvempaa, jolloin laiva voidaan rakentaa ohuemmasta ja kevyemmästä teräslevystä. Laivan runkopaino kevenee jopa 15–20 %, jolloin lastialus voi ottaa vastaavasti enemmän lastia ja keventynyt matkustajalaiva kuluttaa vähemmän polttoainetta.
Suunnitelmia konkreettisempi on vuonna 1926 käyttöön otetun ja sittemmin unohdetun Flettner roottoripurjeen uudelleen hyödyntäminen. Roottoripurje on laivan kannelle asennettu, korkea ja sileä sylinteritolppa, jota sähkömoottori pyörittää. Tuuli aiheuttaa roottoriin purjeen kaltaisen paineen, jonka työntövoima laivan kulkusuuntaan on suurin, kun tuuli tulee suoraan sivulta.
Saksalainen varustamo Enercon asensi v. 2008 10 500 dwt`n ro-lo laivaansa E-ship 1 neljä 24 m korkeaa Flettner roottoripurjetta, joiden mainitaan antavan dieselkäyttöiselle laivalle 10–20 % polttoainesäästöä.
Suomalainen Norsepower Oy kehitti roottoripurjeesta oman mallin, jonka koekappale asennettiin v. 2014 Bore Oy:n m/s Estrade`en. Kun se osoittautui toimivaksi, laiva sai toisen roottorin v. 2015. Viking Line asentaa keväällä 2018 Norsepower roottorin Viking Grace -laivaan, ja tilaa kaksi roottoria Kiinassa rakennettavaan matkustaja-alukseen. Tanskalainen Maersk varustamo asentaa v. 2018 valmistuvaan 110 000 dwt tankkilaivaansa tähän mennessä suurimman Norsepower-roottorin, jonka korkeus on 30 m ja halkaisija 5 m, arvioitu polttoainesäästö 10 %.
Loppukevennys: mikäli kaikki em. kehitelmät toteutetaan samassa laivassa, aiheutuneet säästöt ovat lähes 100 prosenttia.
Jaakko Varimaa
merikapteeni