Laitilan ja Uudenkaupungin välinen kantatie 43 ja sen liikenneturvallisuus on aiheena ensi viikon tiistaina Kalantitalolla järjestettävässä keskustelutilaisuudessa. Huoli tien turvallisuudesta ei päättynyt sen jälkeen, kun se korjattiin pari vuotta sitten.
Ongelmaksi nousi päällystämisen yhteydessä toteutettu tiemerkintäkokeilu. Tien keskelle ja molempiin reunoihin rouhittiin tärinäturvaurat. Samalla tie muuttui entistä kapeammaksi, ja jalankulkijoille ja pyöräilijöille jäi olematon kaistale.
Ely-keskuksen järjestämä yleisötilaisuus aiheesta saa toivottavasti runsaasti tienkäyttäjiä paikalle. Ajatuksiaan voivat esittää niin työmatka-autoilijat, mopokuskit kuin raskaan liikenteen edustajat ja pyöräilijätkin. Jokaisella heillä on oma näkökulmansa ja kokemuksensa tien turvallisuudesta tai turvattomuudesta.
Tiistaina esiteltävän suunnitelman lähtökohtana on, että jalankulkijoille ja pyöräilijöille rakennetaan yhteinen väylä, joka erotetaan välikaistalla maantiestä. Raskas liikenne ja työmatkaliikenne kasvavat räjähdysmäisesti autotehtaan nopean kasvun ansiosta. Toimenpiteitä tien turvallisuuden lisäämiseksi tarvitaan nopeasti.
Kevyen liikenteen väylän lisäksi tie kaipaa levennyksiä. Mopoautot, traktorit, rekat, pyöräilijät ja työmatka-autoilijat kapealla tiellä ovat vaarallinen yhtälö. Kantatien kunnosta ja turvallisuudesta huolehtiminen on kaupungeille yhteinen intressi, josta ei ole vallinnut suurta erimielisyyttä.
Näkemykset ovat tosin eronneet kevyen liikenteen väylän maksajan roolista. Uusikaupunki on koko ajan antanut tukensa hankkeelle. Laitila toivoo, että rakentajana toiminut Ely-keskus ottaisi taloudellisesti vahvemman vastuun rakentamisen kustannuksista, koska korjaus joudutaan tekemään sen aiheuttaman suunnitteluvirheen takia.
Mopoautot, traktorit, rekat, pyöräilijät ja työmatka-autoilijat kapealla tiellä ovat vaarallinen yhtälö.