Pahaenteinen haveri

0

Yhdysvaltain laivaston hävittäjä USSR Fitzgerald kolaroi 17.6. aamuyöllä kello 1.30 Tokionlahdella filippiiniläisen konttialus ACX Crystalin kanssa. Fitzgerald oli lähtenyt vain muutama tunti aikaisemmin läheisestä USA:n laivastotukikohdasta Yokosukasta, ja Crystal oli tulossa Tokion satamaan.

Näkyvyys ahtaalla Tokionlahdella oli hyvä, laivojen kulkuvalot erottuivat selvästi ja tuuli oli heikkoa. Samaa reittiä kulkee päivittäin Tokioon noin 400 kauppalaivaa. Edestakaisen laivajonon turvallinen kulku edellyttää laivojen komentosillan miehitykseltä äärimmäistä tarkkaavaisuutta ja nopeaa reaktiokykyä.

Siitä päätellen, että Fitzgeraldin päällikkö nukkui törmäyshetkellä omassa hytissään ja aluksen ohjailu oli jätetty pelkästään vahtimiehistön huoleksi, ei näitä vaatimuksia täysin noudatettu, vaan väistöliikkeet jäivät liian myöhäisiksi.

Crystal törmäsi lähes suorassa kulmassa Fitzgeraldin oikean puoleiseen kylkeen sillä seurauksella, että Crystalin keulabulbi murjoi ison aukon Fitzgeraldin runkoon vesilinjan alapuolelle, jossa miehistötilat sijaitsevat. Myös laivan kansirakenteita vaurioitui noin 10 metrin matkalta. Niukoista tiedoista voi päätellä, että Fitzgeraldin kuului väistää, koska merilain mukaan kulkuoikeus on oikealta lähestyvällä aluksella, joka puolestaan saa muuttaa kurssiaan vasta viime tipassa välttääkseen törmäyksen.

Törmäyksellä oli traagiset seuraukset. Vesi tulvi Fitzgeraldin miehistötiloihin niin rajulla voimalla, että laivan päällikkö ja kuusi miehistön jäsentä hukkuivat hytteihinsä, ja useat loukkaantuivat vakavasti. Yokosukan laivastotukikohdasta apuun tulleet yhteysalukset onnistuivat hinaamaan uppoamisvaarassa olevan Fitzgeraldin takaisin tukikohtaan.

Crystal kärsi vain vähäisiä vaurioita keulaansa. Sen päällikkö päätti jäädä tarkkailemaan, tarvitseeko kallistuman saanut Fitzgerald avunantoa. Yhteysalusten tultua haveripaikalle Crystal jatkoi matkaansa Tokion satamaan, jonne se pääsi omin avuin.

Törmäyksen syitä pohdiskeltiin myös Rauman Buffalo Klubin viikkokokouksessa. Rutinoidut laivanpäälliköt muistelivat, kuinka huonosti sotalaivat, erityisesti amerikkalaiset, huomioivat muuta liikennettä ja noudattavat väistämissääntöjä, ja totesivat sotalaivojen partioinnin kaikilla maailman merillä olevan kasvussa.

Haveri on myös pahaenteinen itseohjautuvien laivojen kehittelylle. Jos huippuvarustetun sotalaivan vahtimiehistö ei pysty tekemään ajoissa kiireellistä väistöliikettä, niin miten sen ehtii tekemään valtameren toisella puolella toimiva operaattori.

Jaakko Varimaa

merikapteeni