Amerikkalainen, ohjuksilla varustettu hävittäjä USS John S. McCain, kolaroi 21.8. varhain aamulla Malakansalmessa liberialaisen öljytankkeri Alnic MC:n kanssa kohtalokkain seurauksin. Alnicin keulabulbi murjoi kokoisensa aukon McCainin vasempaan kylkeen vesirajan alapuolelle, jolloin vesi tulvi sotalaivan miehistötiloihin rajulla voimalla ja kymmenen merimiestä hukkui. Haveriin johtaneet syyt on laitettu uutispimentoon, ilmeisesti USA:n laivaston toimesta. Tämä oli lyhyen ajan sisällä neljäs kerta, kun amerikkalainen sotalaiva kolaroi tukikohtansa lähivesillä, ja lähes samanlainen kuin USS Fitzgeraldin ja filippiiniläisen konttialuksen haveri pari kuukautta aikaisemmin Tokion lahdella, jossa seitsemän merisotilasta hukkui miehistötiloihin.
Haveriosapuolet olivat matkalla Singaporeen. Tiheään liikennöidyssä Malakansalmessa on omat kulkukaistat tuleville ja lähteville aluksille. Kapeassa salmessa navigointi vaatii vahtipäälliköiltä tarkkaavaisuutta ja nopeita päätöksiä. Vahdinpitoa tukemaan kehitetty, maailmanlaajuinen AIS-järjestelmä antaa vahtipäälliköille ja maa-asemille reaaliaikaisen näytön kaikkien lähialueella olevien laivojen kulku- ja ohjailutilanteista, jonka tallennetta voidaan tarkastella myös jälkikäteen. McCainin AIS-lähetin ei kuitenkaan ollut tapahtuma-aikana toiminnassa, koska sotalaivan liikkeitä ei haluta paljastaa. Sen sijaan Alnicin AIS toimi, ja sen mukaan Alnic kääntyi törmäyksen aikoihin äkillisesti vasemmalle. Koska vastapuolen liikkeistä ei ole tallennetta, ei voida päätellä, kääntyikö Alnic väistääkseen törmäystä vai aiheuttiko törmäys kääntymisen.
Se, että törmäyskohta on McCainin vasemmanpuoleisessa kyljessä todistaa, että Alnic lähestyi McCainia sen kulkusuunnan vasemmalta puolelta. Meriteiden sääntöjen mukaan Alnic oli tällöin väistövelvollinen, ja McCainin kuului säilyttää suuntansa. Eräät McCainin upseerit ovat kuitenkin maininneet medialle, että heidän laivassaan tapahtui ennen törmäystä ohjausvirhe tai -häiriö (loss of steering), joka aiheutti haverin. Mikäli näin tapahtui, McCain oli syypää törmäykseen.
Vuotava, hätäpaikattu sotalaiva hinattiin tukikohtaansa Singaporeen. On hämmästyttävää, että panssaroitu sotalaiva ja sen miehistötilat ovat noin helposti vaurioituvia. Vastaava tilanne voisi tapahtua myös sotatilanteessa. Yhdysvaltojen puolustusministeri määräsi heti kolarin jälkeen kaikki tukikohdissa olevat sotalaivansa toimintakieltoon, kunnes haverin syyt selvitetään ja toimintasäännöt tarkistetaan.
Jaakko Varimaa
merikapteeni