”Kaikkihan sen osaa”

1

Kuuntelin pari iltaa sitten radiosta keskustelua aliarvostetuista ammateista. Esimerkiksi radiojuontajat saavat usein kuulla heidän työnsä olevan lapsellisen helppoa; sen kun vaan puhuu neljä tuntia putkeen. Tai lapsia kotonaan työkseen hoitavalta voidaan tosissaan kysyä, että milloin sinä menet niihin oikeisiin töihin.

Sama asenne tuli valitettavan hyvin ilmi Uudenkaupungin valtuuston kokouksessa maanantaina. Valtuutetuista valtaosa oli sitä mieltä, että kaupunkiin ei tarvita viestintäkoordinaattoria. Viranhaltijat voivat, muun työn ohessa, somettaa niitä kaupungin ajankohtaisia juttuja, sillä ”kaikkihan sen osaa”.

– Määräaikaiselle viestintäkoordinaattorille oli tarvetta juhlavuoden ajan, mutta nyt pitää arvioida kriittisesti kaikkia menoja, tuumittiin.
Onko viestintä tosiaan työ, jonka kaikki osaavat?

Jos viestinnän tasoksi riittää se, että osaa kirjautua facebookin tai näppästä kännykällä kuvan, niin silloin vastaus on kyllä.

Mutta riittääkö tämä maamme nopeimmin kasvavalle kaupungille? Tai kaupungissa toimiville yrityksille? Kaupungin asukkaille?

Nykyihminen haluaa löytää etsimänsä tiedon helposti ja nopeasti ja yhdestä nettiosoitteesta. Hän myös haluaa, että tieto on tuoretta, oikeaa ja selkeästi kirjoitettua.

Jos sekalainen seurakunta viranhaltijoita hoitaa kaupungin ulkoisen viestinnän, niin lopputulos on vähintäänkin kirjava. Varmasti jostain kivasta asiasta jaetaan nettiin juttua ja kuvaa useammankin hengen voimin. Mutta kuka ottaa vastuun kokonaisuudesta, siitä että ne vähemmän kivat ja ihan arkisetkin asiat tulee kerrottua? Ja kuvitteliko joku valtuutetuista, että ne kaupungin kotisivut päivittyvät ihan itsestään.

Tiedon jakamista vielä tärkeämpi asia on ja tulee olemaan tiedon hallinta. Sosiaalinen media on nimittäin siitä ikävä leikkikaveri, että sillä ei ole omaatuntoa ja erityisesti kaikki negatiiviset jutut leviävät hyvin nopeasti ja hyvin laajalle. Näin valeuutisten aikakautena jokaisen organisaation on, valitettavasti, itse valvottava omaa imagoaan. Kukahan tämän rastin jatkossa hoitaa?

Eikä hyvän viestintäkoordinaattorin työ näy vain verkossa tai kaupungin tapahtumien sujuvassa tiedottamisessa. Hän on se henkilö, joka seisoo päivät messuilla esittelemässä kaupunkia ja osallistuu yritysten järjestämiin rekrytapahtumiin. Hän myös vastailee kaupungista kiinnostuneiden kyselyihin niin verkossa kuin puhelimitse ja opastaa oikeiden palveluiden pariin.

Hän myös auttaa kaupungin muita yksiköitä viestinnässä ja markkinoinnissa. Rakentaa kaupungille omaa, tunnistettavaa visuaalista ilmettä. Keksii uusia kampanjoita ja tapoja, joilla viedään kaupungista positiivista viestiä eteenpäin.

Ja Uudellakaupungilla siis oli viestintäkoordinaattorina ihminen, joka hallitsi ja teki kaikki edellä luetellut tehtävät ja vielä paljon muutakin.
Valtuuston päätöstä ei voi kuin pahoilla mielin ihmetellä.

Maija Ala-Jääski
toimittaja

1 KOMMENTTI

  1. Juuri näin! Kiitos asiallisesta ja fiksusta kirjoituksesta Maija Aka-Jääski. Toivottavasti se avaa niiden päättäjien silmiä, jotka eivät asiaa ole päätöksenteossaan ymmärtäneet. Voi Ukia! Ja juuri kun me kolmannen sektorinkin aktiiviset tekijät iloitsimme siitä upeasta uudesta draivista, minkä viestintäkoordinaattori tänne loi. Kaupunki ei ole vain yritys ja omassa mehussaan pyörivä organisaatio. Se on myös kaupunkilaiset. Minua itkettää.

Comments are closed.