Kesäkelejä ei saada talven keskelle

0

Rajut säävaihtelut ovat tehneet teiden kunnossapidosta talvisin erityisen haastavaa. Jopa saman päivän aikana saattaa sataa lunta, räntää ja vettä – harvoin säätila pysyy samanlaisena edes viikon ajanjaksoa.

Ilmastonmuutoksen aiheuttamien sääilmiöiden vaikutus on huolen aiheena niin tienkäyttäjillä kuin teiden kunnosta vastaavalla Ely-keskuksellakin. Ely-keskus valaisi viime viikolla mediatiedotteessaan teiden kunnossapidon nykytilannetta.

Tiedotteen mukaan talvihoidon painopiste on siirtynyt enemmän lumen auraamisesta liukkaudentorjuntaan. Lounais-Suomen rannikkoalueilla tyypillinen talvikeli alkaa nykyisin olla nollan molemmin puolin sahaava lumeton talvi. Ennen kelirikkoja oli keväisin, nyt niitä on myös talvikaudella.

Ely-keskus saa paljon palautetta tienkäyttäjiltä, eikä ihme. Liejuisella ja pehmeällä tiellä on toisinaan vaikea hallita ajoneuvoa. Mielensäpahoittajia on liikkeellä näinä aikoina runsaasti, mikä näkyy myös tämän lehden tekstaripalstalla.

Kunnossapitopäällikkö Timo Laaksonen kertoo, että kuoppia syntyy paitsi sorateille myös asfalttipäällysteisille teille, joissa vesi on jäänyt runsaiden sateiden jälkeen makaamaan tielle (US 16.12.).
Autoilijasta saattaa toisinaan tuntua, että tien kunnossapitoa on laiminlyöty, mutta viranomaisen näkökulma asiaan on toinen. Kunnossapitopäällikön mukaan teitä kyllä hoidetaan, ja kalustoakin on hänen mukaansa riittävästi. Marssijärjestys on, että vilkasliikenteiset tiet hoidetaan ensimmäisenä, ja sen jälkeen ovat vuorossa haja-asutusalueiden hiljaisemmat tiet.

Ely-keskus toivoo, että tielläliikkujat ottaisivat haastavat olosuhteet huomioon. Autoilijoiden pitää hyväksyä se tosiasia, että kesäkelejä ei saada talven keskelle, ja ajonopeudet pitää sopeuttaa vallitsevaan tilanteeseen. Liukkaus on normaali, ei poikkeuksellinen ilmiö talvella.

Liukkaus on normaali, ei poikkeuksellinen ilmiö talvella.