Uudessakaupungissa on nyt töitä tarjolla enemmän kuin vuosikausiin. Avoimia työpaikkoja ei ole ainoastaan autotehtaalla, vaan myös monissa muissa seudun yrityksissä. Muutos on tapahtunut erittäin nopeasti, mutta viime vuoden tapahtumien valossa kehitys ei ole mitenkään yllättävää.
Yksi teollinen työpaikka luo tilastoista ja laskutavasta riippuen 1,5–2,5 työpaikkaa. Autotehtaan 2000 henkilön rekrytointi yhdeksän kuukauden aikana lienee lajissaan Suomen ennätys. Jo pelkästään tämä selittää osaltaan sitä, miksi avoimia työpaikkoja on nyt enemmän kuin aikoihin ja seutukunnan talouden kasvu valtakunnallista kärkeä.
Rakentaminen on vilkastunut ja uudet asukkaat lisäävät myös palvelujen tarvetta ja käyttöä. Työvoimaa tarvitaan muun muassa kauppoihin, kouluihin, opetusalalle ja majoitus- ja ravitsemisalalle.
Kaupunki on tukenut yritysten rekrytointikampanjoita tapahtumissa eri puolilla maakuntaa ja Suomea. Facebookiin kaupunki avasi viime vuoden lopussa Uudenkaupungin työpaikat -nimisen ryhmän, joka palvelee työnantajia ja työnhakijoita.
Kaupunki on saanut ilmaista imagomainosta viime vuonna runsaasti, kun media on raportoinut tiiviisti autotehtaan ihmeestä. Palveluja parantavat investoinnit, kuten uudet koulut, luovat nekin kuvaa eteenpäin menevästä kaupungista.
Tekemistä markkinoinnissa silti riittää, sen todistivat autotehtaan viime vuonna tehdyt rekrytointikiertueet. Itä- ja Pohjois-Suomessa tai pääkaupunkiseudulla Uuttakaupunkia ei tunneta niin hyvin kuin monet täällä ajattelevat.
Työllisyystilanne on parantunut muuallakin, ja kilpailu osaavasta työvoimasta on kiristynyt. Kynnys muuttaa työpaikan perässä madaltuu, jos tiedossa on työn lisäksi myös viihtyisä asuinympäristö.
Nyt tarvitaan uusia keinoja ja ideoita siitä, miten kaupungin vetovoimaisimmat asiat, kuten sujuva arki, harrastusmahdollisuudet, lähellä olevat palvelut ja viihtyisä merellinen luonto saadaan työnhakijoiden ja potentiaalisten muuttajien tietoisuuteen.
Kilpailu osaavasta työvoimasta on kiristynyt.