Työmatkaliikenne jumissa, satamat kiinni, rakennuksilla hiljaiseloa. AKT:n ja Teollisuusliiton eiliset työnseisaukset näkyivät suomalaisen arjessa eilen.
Suomalaiseen demokratiaan kuuluu oikeus ilmaista mielipiteensä tälläkin tavalla. Harvinaisemmaksi mielenilmauksen tekee se, että ay-liikkeen vastapuolena oli maan hallitus.
Poliittiset lakot järjestettiin vastustuksena hallituksen räätälöimälle työttömien aktiivimallille. Eri ministerien suulla on vakuutettu, että muutoksia uuteen lakiin ei ole ainakaan toistaiseksi luvassa.
Teknologiateollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Eeva-Liisa Inkeroinen ennakoi viime viikolla Ylelle, että lakko aiheuttaa Teknologiateollisuuden jäsenyrityksille tuotannon menetyksiä 230 miljoonan euron edestä.
Autotehtaan henkilöstöjohtaja Tomi Salo puolestaan kertoi ulostulossaan Twitterissä huolensa työnseisauksen vaikutuksista: Sydämestäni toivon, että uusia toimia harkittaessa ymmärretään niiden vaikutus vientiyrityksille, jotka ovat täysin riippuvaisia asiakastyytyväisyydestä ja luotettavuudesta toimittajana, hän tviittasi.
Salo selvensi myöhemmin, että asiakaslupauksesta kiinni pitäminen on elinehto, ja hukatut tuotantopäivät vaikeuttavat merkittävästi sen toteuttamista.
Autotehtaan 4000 työntekijän yhteisössä viikon kovin uutinen oli toimitusjohtaja Ilpo Korhosen siirtyminen syrjään tehtävästään. Korhosen 30-vuotinen työura ja hänen pitkäjännitteinen työnsä pienen autotehtaan nostamisessa maailmanluokkaan katkesi yllättävästi.
Suomen suurimmassa tehtaassa on paikka avoinna toimitusjohtajalle, mutta häntä tuskin haetaan tavanomaisten rekrytointiprosessien kautta.
Viikko päättyy onneksi positiiviseen uutiseen. Daimlerin pääjohtaja Dieter Zetsche esitteli eilen illalla Amsterdamissa uuden Mercedes-Benzin A-mallin. Uudessakaupungissa valmistettava perheauto tulee myyntiin ensi kesänä.
Autotehtaan henkilöstöjohtaja painotti Twitterissä, että asiakaslupauksesta kiinni pitäminen on vientiyritykselle elinehto.