Suurin öljytuho vuosikymmeniin?

0

Iranin valtion omistaman tankkeri Sanchin ja kiinalaisen irtolastilaiva CF Crystalin törmäys Kiinanmerellä 6.1.2018 aiheutti vakavan ympäristötuhon.

Sanchin lastina oli 136 000 tonnia Iranissa lastattua, herkästi syttyvää kevyttä raakaöljyä eli kaasukondensaattia, määrämaana Etelä-Korea, ja laivan polttoöljyä tuhat tonnia.

CF Crystal oli tulossa 70 000 tonnin viljalastissa USA:sta ja matkalla Kiinaan. Laivat törmäsivät toisiinsa Shanghain lähivesillä 6.1. aamulla kello 7 selkeän sään vallitessa.

Sanchissa tapahtui useita räjähdyksiä, jolloin laiva sekä mereen vuotanut öljy syttyivät palamaan. Neljätoista lähivaltioiden pelastusalusta yritti sammuttaa sitkeää laivapaloa, mutta se osoittautui mahdottomaksi, koska räjähtelyt vaaransivat lähituntumaan menoa. Yritystä jatkettiin viikon verran, kunnes Sanchi upposi 115 metrin syvyyteen.

Koko sen 32 hengen miehistö menehtyi turmassa. Kaksi heistä löytyi kuolleena laivan ajelehtivasta pelastusveneestä, yksi merestä ja muut menivät laivan mukana syvyyksiin. FC Crystalin vauriot jäivät vähäisiksi ja se avustettiin miehistöineen lähimpään kiinalaiseen satamaan.

Kevyt raakaöljy levisi nopeasti 100 neliökilometrin alueelle, joka on yltänyt Japanin rannikolle. Sanchin polttoainetankit säilyivät ilmeisesti ehjinä, koska tuhoisaa raskasta öljyä ei havaittu. Uutislehtien mukaan haveri aiheutti suurimman öljytuhon vuosikymmeniin.

Arvio tuntuu pessimistiseltä, koska kevyt raakaöljy haihtuu nopeasti Kiinanmeren lämpimissä olosuhteissa. Ilmiö on tuttu v. 1979 Karibian merellä tapahtuneesta haverista, jossa kahdesta aluksesta pääsi mereen yhteensä 300 000 tonnia raakaöljyä. Jo kolmen viikon kuluttua öljystä ei havaittu merkkiäkään, vaan se oli haihtunut taivaan tuuliin.

Kiinanmeren onnettomuutta ei sovi vähätellä. Öljytuhon ohella murheellista on 32 merimiehen menehtyminen haverissa. Onneksi kiinalainen pelastusmiehistö onnistui henkensä kaupalla hakemaan Sanchin komentosillalta aluksen black boxin eli datatiedoston. Laite taltioi laivan operointitiedot ja komentosiltaäänet haveria edeltäneen 16 tunnin ajalta, joka helpottaa onnettomuuden tutkintaa. Kiinan viranomaiset ovat avanneet tiedoston, mutta sen yksityiskohtia ei ole julkistettu.

Koska haverin osapuolina ovat poliittisesti vaikutusvaltaiset Iran, Kiina, USA (viljalasti) ja Etelä-Korea, on varmaa, että haveriin johtaneita syitä ja vastaavasti korvausvaatimuksia puidaan eriasteisissa oikeudenkäynneissä vielä pitkään.

Jaakko Varimaa
merikapteeni