Yksi merkkipaalu Uudenkaupungin autotehtaan 50-vuotisella taipaleella kirjattiin historiaan päivälleen 50 vuotta sitten 23.8.1968. Silloin Helsingissä allekirjoitettiin tehtaan perustamisasiakirjat.
Tätä hetkeä oli edeltänyt pikkukaupungissa ainutlaatuinen jännitysnäytelmä, joka sai uusikaupunkilaisittain onnellisen lopun. Valmet ja Saab tekivät sopimuksen autotehtaan perustamisesta 15.8.1968, ja yritys rekisteröitiin kaupparekisteriin 29.11.1968.
Suomena ainoa autotehdas on viettänyt 50-vuotista juhlavuottaan tähän asti lähinnä työn merkeissä. Tämä on erittäin positiivinen tilanne. Viisikymppinen on nyt paremmassa iskussa kuin koskaan.
Juhlahulinaakin on luvassa, sillä Valmet Automotive tiedotti viime viikolla, että vuosijuhlan kunniaksi yhtiön toimipaikoilla järjestetään erilaisia tapahtumia ja juhlatilaisuuksia elokuusta alkaen.
Tulevaisuus näyttää valoisalta: Mersuille on kysyntää ja tehdas on onnistunut kahden vuoden aikana rekrytoimaan autonrakentajiksi tuhansia ihmisiä.
Miksi juuri Uudenkaupungin autotehdas on onnistunut bisneksessä, joka on maailmanlaajuisesti erittäin kilpailtu ja suhdanteille herkkä? Autotehtaan eläkkeellä oleva, pitkäaikainen toimitusjohtaja Juhani Linnoinen kiteyttää Helsingin Sanomien jutussa (HS 22.8.2018) oivallisesti yhden näkökulman: Auton tekeminen on joukkuelaji. Kun yksi auto menee läpi Uudenkaupungin prosessissa, vähintään tuhat ihmistä on sitä hipelöinyt tai koskenut. Laatuauton synnyttäminen edellyttää kaikkien osaamista ja laatutietoisuutta.
Asenne, tahtotila ja tinkimätön tekemisen meininki ratkaisevat. Sen lisäksi on tarvittu johdon strategista pelisilmää ja sisukkuutta sekä omistajien kykyä katsoa tulevaisuuteen. Jos autotehdas ei olisi tehnyt investointeja robotiikkaan, tehdas ei olisi nyt yli 4000 ihmisen työpaikka, eikä kaupungissa olisi lähes 16 000 asukasta. Vertailun vuoksi: tehtaan perustamisvuonna 1968 Uudessakaupungissa oli 5924 asukasta.
Tehtaan perustamisvuonna 1968 Uudessakaupungissa oli 5924 asukasta.