Pieleen meni

0

Linja-autonkuljettaja nosti painavan matkalaukkuni linja-auton tavaratilasta jalkakäytävälle. Tartuin laukkuuni ja kiskoin sitä kohti taksitolppaa. Turun linja-autoasemalla taksitolppa on saapuvien linja-autojen laiturista noin viitisenkymmentä metriä rautatieaseman suuntaan, siis erinomaisessa paikassa.

Tolpan vieressä ei ollut yhtään taksia, kun pysäköin matkalaukkuni sen juurelle. Kohta viereeni asteli samassa linja-autossa kanssani ollut vanhempi nainen. Seisoimme siinä vieretysten ja suomalaisittain katselimme puhumattomina eri suuntiin.

Ai, niin, se uudistus, ajatus singahti päässäni. Pitääkö se auto soittaa? Tolpassa lukee vain mustilla kirjaimilla taksi, eikä siinä ole tietoa puhelinnumerosta, johon voi soittaa.
– Nythän tuli se uudistus. Pitäisiköhän taksi soittaa, sanoin ääneen vieressä seisovalle naiselle.

Jatkoimme rouvan kanssa muutaman minuutin hiljaa odottamista ja yhtään taksiautoa ei näkynyt. Kaivoin käsilaukustani matkapuhelimen ja ryhdyin googlettamaan. Turun taksit naputtelin hakukenttään. Ja numerohan löytyi.

Soitin pari, kolme minuuttia. Kukaan ei vastannut. Sivusilmällä huomasin, että rouva soitti myös jonnekin.

Luovutimme molemmat. Parin minuutin päästä yritin uudelleen ja silloin sain karkean miesäänen puhelun toiseen päähän.

-Tulee, oli vastaus pyyntööni.

Myös naapuri oli onnistunut saamaan vastauksen. Viitisen minuuttia kului ja hänen taksinsa ajoi paikalle.

Minä odottelin ja kello tikitteli eteenpäin. Odottelin, odottelin…

Vähän matkan päässä, pysäköintialueella oli auto, jonka katolla oli taksikyltti. Sen kuljettaja käveli viereen ja kysyi:

– Eikö taksia tule? Mä olen tässä seurannut, että te olette odottanut kohta puoli tuntia?

– Niin, ei näy autoa. Ja mun pitäisi päästä lentoasemalle. Kohta alkaa olla jo kiire, vastasin jo hieman tiukemmalla äänellä.

– Mä ajan enää vain yritysten ajoja tämän uudistuksen takia. Joten mulla ei ole autossa enää maksumittaria. Mutta koska asiakastani ei näy, voin ajaa teidät lentoasemalle, jos se käy.

Totta kai se kävi minulle, erinomaisesti. Ehdin lentokoneeseen.

Kuka kehitti tämän uudistuksen? Mikä uudistus se on? Paluu historiaan, kivikauteen?

Entä jos minulla ei olisi ollut ns. älykännykkää, niin mistä olisin löytänyt sen taksikeskuksen numeron? Josta tosin en saanut sitä halvatun autoa.

Eivät kaikki halua ajaa älypuhelimeensa taksi-aplikaatioita, eikä kaikilla ole älykännyköitä. Uskomatonta nykyajan Suomessa.

Eija Isotalo
toimittaja