Valmet Automotive on hankkinut sata sähkötrukkia Uudenkaupungin autotehtaan sisälogistiikkaan. Sopimuksen arvo on useita miljoonia euroja. Autototiven mukaan kertainvestointina se on Suomen suurin trukki-investointi.
Trukit on ostettu Toyota Material Handling Finland Oy:ltä.
Autotehtaan mukaan hankinta parantaa työturvallisuutta ja laskee merkittävästi trukkiliikenteen päästöjä ja käyttökustannuksia.
– Sähkökäyttöinen kalusto ja litium-ioniakkutekniikka tuovat autotehtaalle merkittävät, jopa satojen tuhansien eurojen vuosittaiset säästöt trukkien käyttökuluissa, kertoo Valmet Automotiven SCM-toimintojen johtaja Ismo Haaparanta.
Valmet Automotiven mukaan trukkien rooli on tehtaan materiaalivirrassa tuotantokriittinen. Kaupan myötä autotehtaalla on käytössä vain sähkötrukkeja.
Myös tehtaalla jo ennestään käytössä olevien sähkötrukkien akkutekniikka muuttuu. Huomattava osa autotehtaan lyijyakuilla toimivista trukeista korvataan litium-ioniakkuja käyttävillä trukeilla.
Lyijyakkuun verrattuna litium-ioniakku latautuu nopeammin, sen elinkaari on kolminkertainen ja sähkönkulutus noin 30 prosenttia pienempi. Litium-ioniakun rakenne on täysin suljettu, eikä siitä haihdu työympäristölle haitallisia akkukaasuja.
– Suomen mittakaavassa autotehtaan trukkikaluston koko on merkittävä, vuotuinen käyttöaste korkea ja trukeilla siirrettävä materiaalivolyymi suorastaan valtava, kertoo Toyota Material Handling Finland Oy:n toimitusjohtaja Pasi Nieminen.