Tämä viikonloppu on joulukaupan vilkkaimpia. Uudessakaupungissa vietettiin torstai-iltana uutta yrittäjien ja kaupungin yhdessä järjestämää Tonttutorstai-tapahtumaa, jonka yksi tarkoitus oli vauhdittaa paikallista joulukauppaa.
Väkeä oli mukavasti liikkeellä ja kivijalkakaupoissa käärittiin paketteja pukinkonttiin. Tapahtuma avasi omalta osaltaan näkemään oman kaupungin tarjontaa ja asioimisen helppoutta. Liikkeet ovat lähellä, ja palvelu pelaa paketointia myöten. Katuelämää elävöittivät paikallinen gospel-kuoro ja nuorten tiernapoika-ryhmä.
Lähiostosten tekeminen on kuluttajalta paitsi investointi paikalliseen hyvinvointiin myös ekoteko. Omalla paikkakunnalla ja lähiseudulla tehdyt ostokset ovat ilmastoystävällinen valinta ainakin, jos vaihtoehtona on omalla autolla tehty ostosmatka kymmenien kilometrien päässä sijaitsevaan ostoskeskukseen.
Jouluostoksia tehdessä kannattaa kiinnittää huomiota myös tavaran alkuperään. Suomalaisen työn liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala kirjoitti eilen Helsingin Sanomissa, että kotimaisuus on nousussa. 37 prosenttia suomalaisista arvioi suosivansa kotimaisuutta jouluhankinnoissa. Tässä on toki vielä rutkasti parantamisen varaa.
Ruokapuolella kotimaisuus ja lähiruoka ovat arvostettuja joulupöydässä, mutta kotimaisuutta voisi suosia paljon enemmän myös muissa hankinnoissa.
Jokke Eljala kirjoitti osuvasti, että kuluttajia kiinnostaa kotimaisuuden ohella myös paikallisuus. ”Voidaan puhua heimoutumisesta: kaivataan omien juurien tunnistamista”.
Tänä viikonloppuna tällä seudulla on lukuisia joulumyyjäisiä, joissa paikallisten yhdistysten ja yksityishenkilöiden panos on valtava. Ne ovat yhteisöllisiä tapahtumia, joissa juuri paikallisuus ja suomalaiset jouluperinteet ovat vahvasti läsnä.
Kotimaisuus ja paikallisuus ovat arvovalintoja joulukaupassa ja -myyjäisissä.