Turun ja Uudenkaupungin välisistä junamatkoista haaveilevat joutuvat tyytymään ainakin toistaiseksi höyryjuna Ukko-Pekan satunnaisiin matkoihin. Viimeksi höyryjuna piipahti kaupungissa ennen vuoden vaihdetta.
Liikenne- ja viestintäministeriö linjasi tällä viikolla, että Turku–Uusikaupunki-rataosuus ei toistaiseksi täytä pilottihankkeelta edellytettäviä kriteerejä. Tästä kehittämisjunasta putosivat tällä kertaa myös Turku–Loimaa ja Turku–Salo eli koko Varsinais-Suomi.
Nostalgiamatkoille on riittänyt väkeä, mutta tulevaisuudessa tarvetta on myös säännölliselle junaliikenteelle. Se palvelisi ilmastonmuutoksen ehkäisemiseen liittyviä tavoitteita ja kaupunkien välillä pendelöiviä työmatkalaisia.
Takapakista huolimatta Uudenkaupungin radan sähköistys etenee. Hanke sai viime vuonna valtion lisätalousarviossa 21 miljoonan euron rahoituksen. Hankkeen tavoitteena on tehostaa tavaraliikenteen liikkumista.
Uudellekaupungille radan sähköistäminen on mahdollisuus, mutta epäilijöitäkin riittää erityisesti henkilöliikenteen osalta. Moni miettii, vaikuttaako säännöllinen yhteys kaupungin kannalta negatiivisesti muuttoliikkeeseen. Tänne olisi helppo tulla, mutta myös lähteä.
Tosiasia on sekin, että useimmiten sujuvat liikenneyhteydet ja helppo saavutettavuus ovat enemmänkin edistäneet kaupunkien menestystä kuin kuihtumista.
Henkilöliikenteen palauttamisesta Uudenkaupungin radalle on puhuttu ennenkin. Aiheesta keskusteltiin muun muassa kymmenisen vuotta sitten, kun silloinen maakuntahallitus päätti tehdä selvityksen paikallisjunaliikenteen kehittämisestä. Ehkä sähköistyksen jälkeen aika alkaa olla kypsä junayhteyden paluulle.
Sujuvat liikenneyhteydet ja helppo saavutettavuus edistävät kaupunkien menestystä.