Uusi vuosi tuo mukanaan toivottavasti parempia ajotapoja. Päätös luopua älypuhelimen hiplaamisesta ajon aikana voi pelastaa ihmishenkiä. Parantamisen varaa on, sillä Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kuljettajista lähes kaksi kolmesta ilmoitti käyttävänsä puhelinta ajaessaan.
Jos autossa on bluetooth-järjestelmä, puhuminen ei ole ongelma. Sen sijaan kännykkä korvalla ajaminen sekä puheluihin vastaamiset ja lopettamiset lisäävät onnettomuuksien riskejä huomattavasti. Muutaman sekunnin vilkaisu muualle kuin edessä olevaan näkymään tuplaa onnettomuusriskiä.
Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen kehotti vuoden alussa kytkemään puhelimen äänettömäksi ajon aikana. Hän vinkkaa ottamaan puhelinpaaston käyttöön hyvänä uuden vuoden lupauksena. Sen lupauksen toteuttamisesta hyötyisivät muutkin kuin lupauksen antaja.
Onnettomuuksia ja läheltä piti -tilanteita liikenteessä lisäävät myös kuljettajat, jotka eivät vaivaudu käyttämään vilkkua. Hälyttävä tieto on, että joka seitsemäs autoilija jättää käyttämättä vilkkua kääntyessään.
Multitaskaamista ihannoivassa maailmassa keskittyminen on aliarvostettu taito. Sitä tarvitaan erityisesti tien päällä.
Autolla ajamisen pitäisi olla helppoa, kun sen on kerran oppinut: luja ote ratista, katse eteenpäin ja ajatukset siihen, mitä liikenteessä tapahtuu. Tämän kun tekee ja muistaa noudattaa liikennesääntöjä sekä ottaa vallitsevat keliolosuhteet huomioon, liikenteessä tapahtuisi paljon vähemmän onnettomuuksia.
Liikenneturvan mukaan tieliikenteessä on tapahtunut myönteistäkin kehitystä: kävelijöiden henkilövahingot ja suojatieonnettomuudet ovat vähentyneet edellisvuoteen verrattuna. Se kertoo toivottavasti paremmasta liikennekulttuurista ja ehkä myös heijastimien käytöstä. Tähän aikaan vuodesta on syytä tehdä itsensä näkyväksi liikenteessä.
Keskittyminen on liikenteessä aliarvostettu taito.