”Sen täytyy olla paljon parempaa”

0

Uusikaupunki julkisti eilen Oikeenlaista kemiaa –musiikkivideon, jonka tähtinä loistavat laulaja Jussi Rainio ja sata muuta uusikaupunkilaista. Video kuvattiin Uudenkaupungin torilla alkuvuonna. Videoiden hyödyntäminen ankkuroi kaupungin markkinointiviestinnän tähän päivään ja sen avulla saadaan toivottavasti laajaa positiivista näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Tällä saralla on tehty töitä ennenkin: muutama vuosi sitten kaupunki valjasti vapaaehtoisia asukaslähettiläitä, jotka jakoivat sosiaalisessa mediassa tietoa ja positiivisia kokemuksia kotikaupungistaan. Yhtenä videon tarkoituksena on innostaa uusikaupunkilaisia vastaamaan kuntalaiskyselyyn. Sen toivotaan antavan päättäjille tietoa ja palautetta kehittämisen työkaluksi. Video on jatkumoa Uudenkaupungin kaupunginvaltuuston vuosi sitten hyväksymään uuteen kasvustrategiaan. Strategia sai nimensä Neon 2:n takavuosien hitistä Oikeenlaista kemiaa. Strategian avainsanoiksi on kirjattu tavoitteellisuus, rohkeus, luottamus ja yhteisöllisyys. Rohkeudesta on osoituksena ainakin jättihanke uuden hyvinvointikeskuksen rakentamisesta. Yhteisöllisyyttä on toteutettu muun muassa keskustaa kesällä elävöittäneessä demokatu –hankkeessa ja myös eilen julkistetussa videossa, jonka tekemisessä oli mukana iso joukko uusikaupunkilaisia. Strategian tavoitteissa on kunnianhimoa. Väkilukutavoite on 20 300 asukasta vuonna 2030. Sen toteutumiseen on vielä matkaa. Tilastokeskuksen ennakkotilastot väkiluvun kehityksestä osoittavat, että vuonna 2017 pirteästi kasvuun lähtenyt väkiluku on viime aikoina hiipunut. Mut hei, ei se riitä, et on mukavaa sen täytyy olla paljon parempaa. Näin kertovat laulun sanat ja videon avulla kaupunki haastaakin nyt asukkaitaan mukaan kotikaupunkinsa kehittämiseen. Jokaisen mielipide on arvokas.