Merikapteenit Antti Rantanen ja Johan Liljeström perustivat vuonna 2009 Rederi Ab Nathalien. Yhtiön konttori on Turussa, mutta sen laivat on rekisteröity Ahvenanmaalle, ja ne hulmuttavat perässään Suomen lippua. Yhtiön ensimmäinen laiva sai varustamonsa mukaan nimekseen Nathalie. Alus on leveällä ruumaluukulla varustettu kappaletavara/irtolastilaiva, dwt 852 tonnia, pituus 64,2 m, leveys 10,5 m.
Varustamo osti 14.9.2018 jo viidennen laivansa, tällä kertaa Prima Sippingiltä. Alus sai nimekseen Jolie, joka ie-loppuisena noudattaa Rederi Nathalien muiden laivojen nimiä, jotka ovat Nathalie, Baltic Amelie, Emilie ja RMS Carelie. Laivojen miehistö on palkattu pääosin Suomesta. Jolie on rakennettu vuonna 1990 ja sen mitat ovat dwt 2172 tonnia, pituus 73,85 m ja leveys 12 m.
Syyskuussa 2018 Rederi Ab Nathalie teki monivuotisen aikarahtaussopimuksen Rhenus Maritime Servicen kanssa. Sen mukaan RMS Carelie siirtyy luokituksen uusimisen jälkeen aikarahtaukseen ja aloittaa säännöllisen liikenteen Saimaalta Euroopan satamiin.
Rederi Ab Nathalien menestys kertoo merenkulkualan hyvästä tuntemuksesta ja taitavasta varustamotoiminnasta. Samat kehut voi antaa keväällä 2018 aloittaneen Aalto Shipping Companyn toiminnasta. Varustamo osti Hollannista kaksi 1A jäävahvistettua 7750 dwt sisarlaivaa ja rekisteröi ne Suomen lipun alle, kotipaikkana Turku.
Laivat saivat nimekseen Aurora ja Botnia. Jo syyskuussa varustamo osti Hollannista kolmannen laivan, dwt 8737, joka sai nimekseen Airisto. Sijoitusyhtiö Taaleri ja varustamon toimiva johto omistavat varustamon. Aalto Shipping on tehnyt aikarahtaussopimuksen laivoistaan useaksi vuodeksi.
Rederi Ab Nathalien ja Aalto Shippingin hyvästä menestyksestä tulee mieleen turkulainen varustamo Meriaura, jonka perusti vuonna 1987 tuolloin 23-vuotias Jussi Mälkiä. Mälkiä oli alkuvuosinaan aktiivisesti mukana ympäristöjärjestö Greenpeacen toiminnassa. Hän kunnosti kaveriensa kanssa Eestaas Oy:n omistamasta Estellestä valtamerikelpoisen aluksen hoitamaan suoratuontia kehitysmaista.
Mälkiä suoritti siinä sivussa vuonna 1990 merikapteenin tutkinnon. Vähäisestä alusta käynnistynyt Meriaura Oy kehittyi merkittäväksi varustamoksi, jolla tammikuussa 2019 oli 25 omaa ja rahdattua laivaa. Hatunnosto Meriauralle!
Jaakko Varimaa
merikapteeni