Sirkus kiertää taas

0

Suunnilleen tähän aikaan vuodesta olen viimeiset 23 vuotta säätänyt kelloni herättämään sunnuntaiaamuna viimeistään seitsemältä. Viikonloppuna saisi nukkua pidempään, mutta tulevana viikonloppuna on pakko herätä hieman aikaisemmin.

Silloin 23 vuotta sitten, vuonna 1996 jännitettiin, miten Mika Häkkinen oli toipunut edellisen vuoden marraskuussa sattuneesta pahasta onnettomuudesta.

Lähes kuoleman porteilla käynyt Häkkinen oli ajanut rajusti ulos Australian Adelaidessa ja nyt vain viisi kuukautta myöhemmin hän starttasi viidennestä ruudusta uudella Melbournen radalla jälleen Australiassa. Maaliin McLaren-kuljettaja ajoi myös viidentenä ja jatkoi uraansa kohti kahta maailmanmestaruutta.

Olen seurannut formuloita jo 1990-luvun alkupuolelta lähtien, mutta silloin kausi alkoi Etelä-Afrikasta tai Brasiliasta. Australian grand prix on pitänyt paikkansa kauden avauskilpailuna muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta vuodesta 1996 lähtien ja jotenkin aamuherätys kauden avauskisaa varten kuuluu maaliskuuhun.

Kauden ensimmäisenä viikonloppuna näkee, mikä talli on onnistunut parhaiten talven aikana ja ketkä ovat suosikit mestariksi. Australian gp:n voittaja ei ole läheskään aina voittanut lopulta mestaruutta, mutta esimerkiksi Mika Häkkisen ja Kimi Räikkösen matkat mestaruuteen alkoivat voitolla Melbournessa.

Yleensä jo edellisen kauden tuloksista voi päätellä jotain alkavan kauden suunnasta, mutta onneksi poikkeuksiakin on. Esimerkiksi Jenson Buttonin nousua mestariksi vuonna 2009 ei voinut mitenkään arvata, kun Buttonin nimi löytyi edellisellä kaudella pistetaulukon sijalta 18.

Nytkin pitäisi tapahtua jotain todella merkillistä, jos tuleva mestari ajaisi jotain muuta autoa kuin Mercedestä, Ferraria tai Red Bullia. Kaiken järjen mukaan mestaruudesta taistelevat Lewis Hamilton ja Sebastian Vettel.

Toivottavaa olisi, että tasoerot kolmen kärkitallin ja keskikastin välillä pienenisivät. Ainakin pari vuotta sarjaa pyörittäneet amerikkalaisomistajat haluavat kisoista entistä kiinnostavampia ja viihdyttävämpiä.

Amerikkalaiset myös haluaisivat, että kisojen määrää kasvatetaan entisestään nykyisestä 21:stä. Kuljettajat vastustavat laajennusta, kun jo nyt kausi venyy joulukuun puolelle.

Ympäri maata reissaavan sirkuksen laajeneminen kuulostaa tänä päivänä muutenkin kummalliselta, kun tiedetään kuinka paljon kuljettajat, tallien työntekijät, fanit ja muut joutuvat lentämään vuoden aikana. Vaikka autot ovat varmasti ekologisempia kuin aiemmin, ei moottoriurheilua voi nimetä kaikkein järkevämmäksi touhuksi.

Sähköformulat ja e-urheilu nostavat jatkuvasti suosiotaan, mutta on vaikea ainakaan vielä nähdä niiden korvaavaan suoraan F1-sarjaa. Toisaalta vielä 1970-luvulla autojen turvallisuuskin oli arvojärjestyksessä kaukana vauhdin takana.

Risto-Matti Kärki
tuottaja