Ennätyksellinen raskaskuljetus

0

Tanskalaisen Maersk-varustamon konttialus Maers Honamin kansilastissa syttyi maaliskuussa 2018 Arabianmerellä tuhoisa lastipalo, laivan ollessa matkalla Singaporesta Suezille, lastinaan 7680 konttia. Tuhoisassa palossa kuoli viisi merimiestä. Muut miehistön jäsenet onnistuttiin pelastamaan avustamaan tulleeseen valtamerihinaajaan.

Maersk Honamin hylky hinattiin kesäkuussa 2018 lähellä sijaitsevan Yhdistyneiden Arabiemiirikuntien Jebel Alin satamaan, jossa koko keulapään kansi- ja ruumalasti todettiin täysin tuhoutuneeksi, ja muukin lasti oli tärveltynyt savusta ja sammutusvedestä. Lisäksi aluksen runko oli keulaosastaan pahoin vaurioitunut.

Lastin purkamiseen ja palon jälkien puhdistamiseen kului runsaat puoli vuotta. Sen jälkeen Maersk Honamin perästä keularakennukseen ulottuva, 228 m pitkä osa leikattiin UAE Dubain Wordin telakalla irti rungosta, ja leikkauskohtaan rakennettiin vedenpitävä laipio. 2.2.2019 vesitiivis lohko uitettiin Port Dubain redillä hongkongilaisen raskaskuljetusalus Xin Guan Huan kannelle.

Xin Guan Huan tarkkaa kantokykyä ei ole kerrottu, mutta se lienee melko lähellä maailman suurimman raskaskuljetusalus Dockwice Vanguardin kantokykyä 117 000 tonnia. Niinpä perälohkon pituus oli sen painoa määräävämpi tekijä, ja se voitiin leikata tarkalleen niin pitkäksi kuin Xin Guan Huan kannella oli tilaa. Romutettavaksi jääneen keulalohkon pituudella ei ollut merkitystä.

Ennen matkalle lähtöä Maersk Honamin perälohko hitsattiin niin tukevasti raskaskuljetusaluksen kanteen, että ne olivat kuin yhtä palaa, ja tämä varmistettiin tukevilla vaijerisidoksilla. Työvaihe valmistui 15.2., jonka jälkeen merimatka voitiin aloittaa.

Määränpää oli Hunday Heavy Industries Ulsan laivatelkka Etelä-Koreassa, jossa Maersk Honam oli rakennettu vuonna 2017. Intian valtamerelle koukkaava, vaativa raskaskuljetus sujui ilman merkittäviä ongelmia, perille tulo oli maaliskuussa 2019.

Telakalla rungon perälohkoon tehdään perusteellinen korjaustyö, ja siinä sijainneet propulsio- ym. -koneet jouduttaneen uusimaan. Täysin korjattu lohko liitetään Ulsan telakalla rakennettavaan, uuteen keulaosaan. Alkuperäinen, pahasti vaurioitunut keulaosa makaa yhä

Dubai Wordin telakalla, jossa se sulatetaan ja siitä valmistetaan uutta runkolevyä.
Uuden veroiseksi korjatun laivan odotetaan palaavan liikenteeseen vuoden 2019 loppupuolella.

Jaakko Varimaa
merikapteeni

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here