”Paahtavaa hellettä, joka saa taivaan repeämään.” Näin kertoo Iltasanomat tulevan juhannuksen säästä. Jaaha, ei taida sitten suojakertoimet ja kalastussaappaat riittää. Vai riittävätkö?
Hirmuhelle, hyytävä arktinen rintama, supersää, hämillään olevat meteorologit. Tämä toistuu kuukausi toisensa perään. Mikään sää ei ole enää tavallinen sää. Se on hurja tai jotenkin veret seisauttava. Tavallinen ja ihan ok on tietysti tylsää. Se ei kosketa, ahdista tai innosta ketään eikä saa ketään ostamaan mitään lisää.
Ohhoh, no onpas -kulttuuri näkyy kaikkialla. Erilaisia kulutustarpeita luodaan jatkuvasti lisää ja vaikuttajamarkkinoinnin helmiä näkyy kaikkialla. Tämä on laillista ja useimmiten huolellisesti ja laadukkaasti tehtyä. Niin hyvin, ettei sitä ole tarkoituskaan kuluttajan mieltää mainokseksi. Suositun tubettajan tai urheilijan paidassa näkyvä logo ei useimmiten ole siinä sattumalta. Logo on siinä ehkä siksi, että tuo hieno paita olisi kohta sinunkin päälläsi ja mielikuva logon yrityksestä vahvistuisi tai paranisi.
Uskotko helposti mitä sinulle kerrotaan, luvataan tai uskotellaan? Mikä tieto on totta ja mihin kannattaa suhtautua pienellä varauksella? Erinomainen koululaitoksemme on edelleen niin tikissä kunnossa, että nuorilla on hyvä medialukutaito. He ovat myös koko ikänsä eläneet erilaisten digilaitteiden parissa ja osaavat useimmiten suhtautua niiden suomiin mahdollisuuksiin ja vaikutteisiin kriittisesti.
Vaaranpaikassa ovat iäkkäät, joilla ei ole välttämättä samanlaista kriittisyyttä tarjotun monikanavaisen infon suhteen. Muistisairaudet ja monet muut haasteet tekevät ikäihmisistä haavoittuvaisemman. Ei olisi välttämättä huonompi ajatus järjestää nykyistä enemmän seniori-ikäisillekin käytännönläheisiä ajankohtaiskatsauksia siitä miten markkinointia, mainontaa ja erilaista mediaa kannattaa kriittisesti seurata.
Tämä maailma ei ole samanlainen kuin 20 vuotta sitten. Eikä se ole edes samanlainen kuin kaksi vuotta sitten. Tulevan juhannuksen sääkin saattaa olla lopulta joko puolipilvinen, sateinen tai peräti aurinkoinen.
Taina Pärkö-Luotonen
viestintäpäällikkö