Crusell-viikko on täydessä vauhdissa, ja sen huomaa katukuvassa. Torilla järjestetyt Päivän puhallukset vetävät kuulijoita ja tänä vuonna tapahtuma on muutenkin jalkautunut entistä vahvemmin paikalliseen arkeen.
Kirkoissa ja sisätiloissa järjestettyjen konserttien lisäksi musiikkia on kuultavissa siellä, missä ihmiset muutoinkin ovat.
Mestarikurssin oppilaat esiintyivät eilen Pakkahuoneen iltatorilla, ja festivaalin kaikille avoin päätöskaronkka järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Kaupunginlahden rannalla. Myös torstain Lyhtyjen yö -konsertti tähtenään laulaja Pepe Willberg on ilmainen.
Voi siis sanoa, että uusikaupunkilaisia ja matkailijoita todella hellitään musiikkitarjonnan määrässä ja laadussa.
Petri Hatakka on luotsannut festivaalia toiminnanjohtajana reilun vuoden. Hän on täyttänyt eläkkeelle siirtyneen Crusell-konkarin Rauno Meloksen saappaat hienosti.
Suurin haaste on festivaalin talous. Kesäteattereista tuttu ilmiö näkyy musiikkitapahtumissakin: ihmiset eivät välttämättä varaa lippuja etukäteen, ja päätös lähtemisestä jää viime tinkaan. Myös kilpailu on kasvanut, festivaali- ja konserttitarjonta on Suomessa kesällä runsasta.
Crusell-viikolla vierailee runsaat 6000 kävijää ja heistä vain noin puolet osallistuu maksullisiin konsertteihin.
Ohjelma on monipuolinen ja soittajat alansa huippuja. Uusikaupunkilaislähtöinen säveltäjä Bernhard Henrik Crusell (1775-1838) olisi ylpeä kotikaupunkinsa festivaalista. Uudistumista on tapahtunut, ja jatkossa sille on entistä enemmän tilausta ja tarvetta.
Klassisen musiikin lisäksi tänä vuonna on kuultu muassa tietokone- ja tv-peleistä tuttua musiikkia ja tanssittu legendaarisen Dallapé-orkesterin tahdissa.
Parin vuoden päästä Crusell-festivaali täyttää 40 vuotta. Vielä on aikaa pohtia, miten Uudessakaupungissa voidaan erottua muista ja järjestää kaikkien aikojen Crusell-viikko juhlavuoden kunniaksi.
Petri Hatakka on täyttänyt Rauno Meloksen saappaat hienosti.