Vaikka yksityisautoilu, lentämisestä puhumattakaan on poliittisessa keskustelussa kuuma peruna, on hyvä muistaa, että meillä on joukko ammatteja, jotka yksinkertaisesti vaativat tekijöiltään liikkumista henkilö- tai pakettiautolla ja myös lentämällä.
Henkilökohtaisesti en ole vielä keksinyt miten voisin keikkani tehdä ilman matkustamista tilattuun paikkaan, mutta sille olen oppinut tekemään paljonkin, miten sinne pääsen.
Juna on kätevä silloin, kun ei tarvitse suuria kantamuksia. Valitettavasti melko usein äänentoistolaitteiden hoito jää myös omalle kontolle, joten lähes ainoa järkevä tapa on mennä autolla. Koska kilometrejä kertyy työssäni vuosittain 60 000–70 000, päätin vilkaista, voisinko tehdä omalle ajotavalleni jotain.
Kävi ilmi, että sille voi tehdä paljonkin ja isolla määrällä kilometrejä pienen pienetkin muutokset näkyvät. Melko nopeasti huomasin, että taloudellinen ajotapa säästää selvää rahaa. Hieman jälkijunassa havaitsin, että tietty kiireettömyys, joka ajotapaan liittyy, taas säästää hermoja. Ja koska sama matka kulkee pienemmällä kulutuksella, on selvää, että myös luonto kiittää.
Konstit eivät ole vaikeita ja niiden omaksuminen on vain itsestä kiinni. Suurin kulutushuippu tulee pysähtyneen auton kiihdyttämisestä tavoitenopeuteen, joten suurinta säästöä saavutetaan, jos ennakoit kaupunkiajossa niin, että autoa ei tarvitse kokonaan pysäyttää.
Kiihdyttäminen myös matka-ajossa on kulutusta nostava tekijä. Samoin valittu matkanopeus. Laskemalla matkanopeutta muutamalla kilometrillä tunnissa säästää jo selvää rahaa. Myöskään sähköisten laitteiden käyttöä ei kannata unohtaa, sillä ilmastointi, takalasin- ja penkinlämmittimet vaikuttavat polttoaineen kulutukseen. Niitä kannattaa käyttää vain tarvittaessa.
Lisäksi turhan kuorman pitäminen autossa on myös puhdasta rahanhukkaa, kuten tyhjäkäyntikin. Kannattaa myös muistaa, että taloudellinen ajo ei säästä pelkästään polttoainekuluissa vaan on vahvaa tutkimusnäyttöä, että se säästää pitkässä juoksussa myös huoltokuluja sekä pidentää renkaiden elinikää.
Koulujen alku vaatii erityistä tarkkaavaisuutta autoilijoilta, kun pienet koululaiset vasta opettelevat turvallisen koulutien kulkua. Tämä on erinomainen hetki tarkistaa myös omia ajotottumuksia ja pohtia miten suuria säästöjä hyvin pienet ja helposti opittavat konstit tuovat. Harvasta näin pienten muutosten asiasta saa yhtä suuria ja tuntuvia hyötyjä. Kokeile!
Pete Poskiparta
kirjoittaja on ulkouusikaupunkilainen viihdetaiteilija ja mentalisti