Maija Karala
Yle uutisoi viime viikon tiistaina, että Suomi on valittu maailman parhaaksi luontomatkailukohteeksi. Vertailun tekee vuosittain brittiläinen True Luxury Travel -matkatoimisto.
On tietenkin hienoa, että Suomi on maailmankartalla. Onhan meillä kaunista luontoa ja rauhaa, jota on kuhisevissa turistikohteissa vaikea löytää. Mutta ilonpilaajan uteliaisuuteni heräsi. Millaisella mittarilla Suomi on parempi matkakohde kuin vaikkapa mahtavien eläinlaumojen Botswana?
Vertailu pisteyttää joukon erilaisia luonnonsuojelujärjestöjen tekemiä indeksejä, jotka liittyvät luonnon tilaan ja monimuotoisuuteen, sekä tilastotietoa, kuten kansallispuistojen lukumäärän ja metsän osuuden kunkin valtion pinta-alasta.
Sitten indeksi yksinkertaisesti asettaa valtiot järjestykseen kokonaispistemäärän mukaan. Mukana on vain kourallinen erilaisia mittareita, joista kukin mittaa omaa kapeaa sektoriaan. Tulokset ovatkin erikoisia.
Kärkikolmikko on Suomi, Ruotsi ja Brasilia. Brasilian pisteitä ei lainkaan alenna meneillään oleva raju sademetsien hävitys tai maan korkea rikollisuus, joka tekee matkailusta vaarallista. Mikään käytössä olevista mittareista kun ei satu mittaamaan suoraan metsäkatoa tai rikollisuutta.
Suoranaisia väärinymmärryksiäkin on. Wildlife Species -osion kerrotaan kuvaavan kustakin maasta löytyvien eläinlajien määrää. Sen pohjana on kuitenkin WWF:n Living Planet -indeksi, joka kuvaa eläinpopulaatioiden tilaa, ei lajien määrää.
Raportti päätyykin siihen ällistyttävän väärään lopputulokseen, että Kanadassa on kymmenen kertaa enemmän eläinlajeja kuin Brasiliassa!
Metsäpinta-alassa Suomi on kärkijoukoissa yhdessä sademetsävaltioiden, kuten Gabonin kanssa. Vertailu ei ota huomioon sitä, että Suomen metsät ovat enimmäkseen talousmetsää, mikä voi olla villiä luontoa etsivälle matkailijalle olennaista.
Pahnanpohjimmaisiksi jäävät valtiot, joiden luontainen maisematyyppi on metsän sijaan savannia tai aavikkoa, eikä tätä huomioida mitenkään.
Tavallisesti inhoan sanontaa ”vale, emävale, tilasto”, mutta tämä indeksiksi naamioitunut mainostemppu on hyvä esimerkki siitä, kuinka sinänsä oikeiden tietojen sokea sekoittelu voi tuottaa täydellistä hölynpölyä.
Tämä on kuitenkin ilmainen matkailumainos Suomelle, joten onhan tässä jotain hyvääkin.
Tämä on kuitenkin ilmainen matkailumainos Suomelle, joten onhan tässä jotain hyvääkin.
Juttu löytyy kokonaisuudessaan myös 12.9.2019 julkaistusta lehdestä