Työveneeltä valmistuu akkukäyttöinen lautta

0
Elvy-lautta lähtee ensi viikon alussa Uudestakaupungista kohti Ruotsia ja Göteborgia. Lautta hinataan kotisatamaansa. Kuva: Eija Isotalo

Ensimmäinen Suomessa rakennettu

Uudenkaupungin Työveneellä valmistuu ensimmäinen Suomessa rakennettu akkukäyttöinen lautta. Elvy-lautan viimeiset testaukset ovat käynnissä ja se lähtee ensi viikon alussa kohti Ruotsin Göteborgin Göta-jokea.

– Tämä lautta on avainlipputuote, jota toivon mukaan hyödynnetään, toteaa Uudenkaupungin Työveneen toimitusjohtaja Harri Putro.

Lautan on tilannut Västra Götalandin alueen kuntayhtymän omistama joukkoliikenneyhtiö Västtrafik, jonka pääpaikka on Göteborg. Lautta tulee Göta-joelle, joka halkoo kaupunkia. Matkustaja- ja polkupyöräilijälautta ajaa edestakaisin joen yli 13 tuntia päivässä ympäri vuoden ja matka kestää muutamia minuutteja.

Se on suunniteltu mahdollisimman suurelle matkustajamäärälle ja matkustajakannella on niin avoin kuin sisämatkustajatilat. Alus on kaksipäinen eli sen keula ja perä ovat identtiset, jotta lastaus- ja purkuajat ovat lyhyet.

– Västtrafik on sitoutunut nostamaan matkustajamääräänsä kaksinkertaisiksi vuoteen 2026 mennessä. Niinpä se investoi uuteen kalustoon ja kehittää reitistöjä. Olemme aikaisemmin tehneet heille kaksi dieselkäyttöistä lauttaa ja heillä on optio toisesta tällaisesta akkukäyttöisestä lautasta, kertoo Putro.

Putro korostaa, että uuden teknologian käyttö vähentää energiakulutusta ja polttoainekuluja. Säästöllä voidaan laajentaa ja kehittää palvelutarjontaa sekä pienentää hiilijalanjälkeä.
Lauttaa on tehty Työveneellä noin vuosi ja toimitussopimus tehtiin vuonna 2017. Tällä hetkellä Työveneellä on henkilökuntaa vajaat 50 ja saman verran on telakalla työskentelevien alihankkijoiden palveluksessa.

– Hankintapäätöksessä ei tilaajalle ollut hinta määräävä tekijä. Heille laatu ratkaisi, toteaa Putro.

Aluksen hinta on noin kahdeksan miljoonaa euroa ja siitä suomalaisen työn sekä materiaalien osuus on noin 85 prosenttia. Se työllistää 70 henkilötyövuotta.

– Kotimaisissa toimituksissa on mukana aluksen sähkökäyttö, joka on eräs aluksen innovaatio-osio. Sen on toimittanut Danfoss Editron. Lautan potkurit on toimittanut Rolls-Royce Raumalta.

Putro korostaa, että aluksen pieneen hiilijalanjälkeen päästään mm. tasavirtaverkkoon perustuvalla akkuhydridikäytöllä, lämmön talteenotolla, lämpöpumpputeknologialla ja led-valaistuksella.

– Energiatehokkuutta lisäävät aluksen kevyt paino ja optimoitu kulkuvastus.

Lautan runko on teräksestä, joten se voi kulkea jäissä. Kansirakenne on alumiinista. Lautan matkustamotilat ja ulkonäkö ovat samanlaiset kuin Västtrafikin muidenkin lauttojen. Aluksen konsepti on tilaajan, mutta tekninen toteutus on Työveneen ja sen verkostoyritysten.

– Olemme hieman kehitelleet tähän lauttaan matkustajatiloja verrattuna kahteen aikaisempaan, täällä tehtyyn lauttaan. Pieniä muutoksia on tehty mm. oviin ja ramppeihin, kertoo tekninen johtaja Torbjörn Cederberg Styrsöbolaget-varustamosta, joka vastaa Västtrafikin merenkulun liikennöinnistä.

 

Akut ladataan yöllä

Akkukäyttöinen alus on todella hiljainen ja siinä on yhteensä 96 akkua. Dieselgeneraattori lataa akkuja myös ajon aikana, mutta aluksen akut ladataan maasähköllä yön aikana. Alus voi yhtäjaksoisesti operoida 4-6 tuntia käyttämättä dieselgeneraattoria.
– Maasähköllä ladatulla energialla lauttaa voidaan käyttää neljä tuntia täyssähköllä, selventää projektipäällikkö Mikko Juva Työveneeltä.
– 13 tunnin operointiajasta voidaan käytännössä puolet käyttää akkusähköä ja lyhyemmällä operointiajalla pienenee dieselgeneraattorin käyttötarve.
Lautta ajaa edestakaisin Göta-joen yli ja matka kestää muutamia minuutteja.

 

Elvy-lautta

Runko terästä, ylärakenteet alumiinia
Kokonaispituus 33 m, suurin leveys 8,5m, syväys 1,4 m
Kuollutpaino 44 t
Nopeus 11 solmua
Miehistö 2
Matkustajamäärä 298 henkilöä, 80 polkupyörää, istuimia matkustajille 72
Omistaja Västtrafik Ab, kotisatama Göteborg Ruotsi

Uusi lautta ylhäältä kuvattuna: Kuva Uudenkaupungin Työvene
Ensimmäisessä Suomessa valmistetussa akkukäyttöisessä lautassa on akkuja 96. Ne on tehty Hollannissa. Kuva: Eija Isotalo
– Aluksen testit ovat menneet hyvin, kertoo projektipäällikkö Mikko Juva. Kuva: Eija Isotalo
-Teimme joitakin pieniä muutoksia matkustamotilaan tähän lauttaan verrattuna kahteen aikaisempaa Työveneellä tehtyyn, kertoo tekninen johtaja Torbjörn Cederberg Styrsöbolaget-varustamosta. Kuva: Eija Isotalo

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here