Lakko pysäytti autojen ja lannoitteiden valmistuksen kaupungissa

0
Maanantai-iltapäivällä autotehtaan portilla oli runsaasti lakkovahteja paikalla. Oli nimittäin vuoronvaihtoaika. Pääluottamusmies Miia Kelsey kertoi, että suurin osa Teollisuusliittoon kuuluneista työntekijöistä pysyi ohjeistuksen mukaisesti poissa työpaikoiltaan.

Teollisuusliitto aloitti sunnuntaiyönä laajat työnseisaukset edustamillaan toimialoilla. Teollisuusliiton lisäksi kolmen päivän lakkoon osallistuu myös Ammattiliitto Pro sekä Ylempien toimihenkilöiden neuvottelujärjestö YTN. Rakennusliitto tukee Teollisuusliiton työtaistelua kaikissa niissä lakonalaisissa työpaikoissa, joissa sillä on jäseniä.

Uudessakaupungissa lakko koskee Valmet Automotive Oy:n sekä Yara Suomi Oy:n henkilöstöä.

– Tilanne on se, että kaikki tuotannon työntekijät ja osa toimihenkilöistä ovat lakossa, eli tuotanto tehtaalla seisoo, kertoi Valmet Automotiven viestintäpäällikkö Mikael Mäki eilen aamulla.

Lakon taloudellisia vaikutuksia ei autotehtaan suunnalta kommentoida.

– Toki on laskettu, mitkä tämän kolmipäiväisen työnseisauksen taloudelliset vaikutukset Valmet Automotivelle ovat, mutta emme tuo näitä summia julkisuuteen.

– Se on luonnollisesti selvää, että näiltä päiviltä menetetään koko tuotanto. Toisaalta meidän on pidettävä asiakaslupauksemme, eli haasteita tulee tuotannossa olemaan lakon jälkeen, muotoili Mikael Mäki.

Tuotannon työntekijöiden pääluottamusmies Miia Kelsey kuvaili tunnelmaa tehtaalla rauhalliseksi.

– Toki me olisimme mieluummin töissä kuin lakossa, eihän tämä tilanne ole kenenkään eduksi. Työntekijöiden piirissä ymmärretään hyvin se, miksi lakossa nyt ollaan.

Yksi tärkeimmistä kysymyksistä on viime vaalikaudella luodun työajanpidennysjärjestelmän eli ns. kiky-tuntien poistaminen.

– Ja kyllä me työntekijät olemme jo ansainneet ne kunnolliset palkankorotukset, niin kauan on menty pelkällä nollalinjalla, totesi Kelsey.

Ammattiyhdistyksen taholta toivotaan työnantajapuolelta myös nykyistä hedelmällisempää neuvotteluhenkeä.

Fakta

Lakot alkoivat sunnuntaiyöllä kello 00.00.
Ne päättyvät huomenna keskiviikkona kello 23.59.
Lakkoon osallistuu noin 35 000 Teollisuusliiton työntekijää yhteensä 180 yritysten toimipisteessä eri puolilla Suomea.
Autotehtaan ja Yaran ohella myös esimerkiksi Pilkington Automotive Finland Laitilassa on lakossa.
Kaikkiaan lakon piirissä on noin 100 000 palkansaajaa.

Yaran tehtaan tuotantoa siirrettiin lakon ajaksi Norjaan

Yaran Uudenkaupungin tehdas ajettiin Teollisuusliiton lakon takia alas jo sunnuntaina ja toiminta ajetaan vaiheittain ylös torstaiaamuna. Lakon aikana Yaran satamassa ei pureta tai lastata laivoja.

– Menetämme noin viiden vuorokauden tuotannon, jolloin tehtaalta jää tekemättä noin 20 000 tonnia lannoitetta. Osa tuotannosta joudutaan tekemään Norjan tehtaalla, jotta asiakkaat saavat haluamansa tuotteet ajallaan, Yaran Uudenkaupungin tehtaanjohtaja Tommi Hevonoja kertoi.

Käytännössä Yaralla on ajettu alas lannoitetehtaat 1 ja 2 sekä typpihappotehdas 2. Tehtaalta rajattiin lakon ulkopuolelle typpihappotehdas 4, koska sen alasajo olisi saattanut olla liian suuri ympäristöriski. Hevonoja arveli, että maanantaiaamuna alkaneesta ensimmäisestä työvuorosta puuttui noin 200 työntekijää.

– Tehtaalla on minimimiehitys, jonka tehtävä on huolehtia vesijärjestelmistä ja siitä, että tehdas on turvallinen henkilöiden ja ympäristön kannalta, Hevonoja korosti.

Yksi tehtaan turvallisuudesta huolehtivista oli Teollisuusliiton pääluottamusmies Jouni Tissar i. Vaikka tehtaan työntekijöissä on 100-prosenttinen järjestäytymisaste, niin lakkovahdeille ei ole tarvetta.

– Työntekijät tietävät, miksi lakkoilemme. Olen mukana Teollisuusliiton työehtosopimusneuvotteluissa ja kutsuisin niitä takkuisiksi, Tissari kertoi.

Hän ihmetteli, miksi työnantajat eivät aidosti neuvottele, vaan ovat kaivautuneet Tissarin sanojen mukaan poteroihin. Samalla he pakottavat työntekijät koviin työtaistelukeinoihin, joiden takia isot tuotantolaitokset seisovat ympäri Suomen.

Tissari korostaa, että kikyn mukanaan tuoma 24 tunnin työaikalisäys ei tarkoita kemianteollisuudessa käytännössä yhtään mitään.

– Kikyn 24 lisätuntia ei tuo kiloakaan lannoitetta lisää, koska tehdas pyörii nyt jo läpi vuoden. Kiky on kynnyskysymys, ja palkankorotuksen tasosta ei ole päästy vielä edes puhumaan, Tissari huomautti.

Tekstit: Maija Ala-Jääski ja Katja Kaartinen

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here