
Turku–Uusikaupunki-junaradan sähköistystyöt ovat edenneet pylväiden perustustöiden osalta. Tällä hetkellä radan varrelle Uuteenkaupunkiin on tuotu betonielementtiperustuksia, jotka odottavat sitä, että ne kaivetaan maan pinnan alle.
– Perustuksia on tähän mennessä asennettu 800–900 kappaletta. Niihin tulevia sähköratapylväitä on pystytetty jo 130, Väyläviraston projektipäällikkö Pekka Rautoja kertoo.
Radan varrella tehdään asennustöitä läpi talven, kunnes maa on niin roudassa, ettei perustuksia pystytä enää upottamaan. Koko radan sähköistystyöt valmistuvat syksyllä 2021.
– Perustustyöt ovat edenneet koko linjan matkalta, yli puoleen väliin, mutta sähköratapylväitä on vasta asennettu noin 10 kilometrin matkalta. Kilometrin matkalle tulee noin 15 pylvästä, Rautoja kertoo.
Pylväiden perustusten paaluttamisessa ei ole tullut vastaan yllätyksiä, mutta junarata lepää liki koko Turun ja Uudenkaupungin välisen matkan vanhan merenpohjan päällä. Se on haaste urakoitsijalle, koska paalut on saatava tarpeeksi syvälle, jotta ne kantavat painavat sähköpylväät.
– Kallio on kuitenkin vielä vanhaa merenpohjaakin työläämpi pohja, koska joudumme tekemään louhintatöitä ja huolehtimaan siitä, että vesi kulkee myös kallioleikkauksissa. Emme voi padota ojia sähkörataperustuksilla, koska vesi ei saa jäädä seisomaan tai muuten ratapenkka alkaa talvella jäätyessään routia, Rautoja lisää.
Tähän asti 70 kilometriä pitkän radan sähköistystöissä kaikki on sujunut suunnitelmien mukaan, eikä viivästyksiä ole tullut. Myös melkein kaikki isoimmat urakat on jo kilpailutettu. Radan sähköistystyön kokonaiskustannus on 21 miljoonaa euroa.
– Ensi kesänä levennämme 8–10 metriä Yaran Hangonsaaren pengertä. Sen urakasta on tarjouskilpailu parhaillaan käynnissä. Työhön tarvittava kalliolouhe saadaan Hangonsaaresta, joten sitä ei tarvitse kuljettaa kauempaa. Louhepenkereen ajo valmistuu kesällä ja sen jälkeen sen on annettava painua. Rataa aletaan tehdä uuden penkereen päälle keväällä 2021, Rautoja sanoo.
Junaradan sähköistysurakan pääurakoitsija on Graniittikallio Oy. Tämä sähköistysurakoitsija on aiemmin tunnettu myös nimillä Winco Oy, Eltel Networks Oy ja Sähköradat Oy.
– Työt etenevät suunnitelmien mukaan ja jonkin ajan päästä niiden pitäisi näkyä enemmän myös kaupungin keskustassa. Töitä tehdään kuitenkin pääasiassa yöaikaan, jotta emme häiritse Yaran kuljetuksia, Rautoja lisää.
Rannan puiden kohtaloa ei tiedetä vielä
Monia kaupunkilaisia on mietityttänyt Kaupunginlahden rannan lehtipuukujan kohtalo, mutta sen tulevaisuudesta ei Väyläviraston projektipäällikkö Pekka Rautojakaan osaa tarkemmin vielä sanoa.
– Puiden kohtalosta ei ole vielä tehty tarkkoja päätöksiä, mutta olemme tehneet alueella katselmuksia. Kunhan radan sähköistyksen vaatimat rakenteet ovat pystyssä, näemme, mitkä puut ja oksat ovat pylväiden ja sähkölankojen tiellä. Kaikkea emme aio ruveta parturoimaan, mutta menemme turvallisuus edellä, Rautoja muotoilee.
Uudenkaupungin kaupunginpuutarhuri Saija Peltola sanoo, että puiden kunto on tutkittu ja selvisi, että muutama rannan puista on huonokuntoisia.
– Maisemallisesti olisi hienoa, jos junaradan viereen voisi jäädä mahdollisimman paljon puita. Kukaan ei halua kaataa kaikkia puita, mutta vähän pelonsekaisin tunnelmin odotamme, että mikä se tilanne pylväiden pystytyksen jälkeen on, Peltola toteaa.