
Kaupunginlahden rantaan pystytettiin tiistaina ja keskiviikkona teräsrakenteisia tarinatauluja, joissa kerrotaan kaupungin merenkulun historiasta sekä niistä kaupungeista, joihin Uudestakaupungista on tehty merkittävintä purjelaivaliikennettä. Rantaan on tehty kolme laituria, joiden tarinalliset tekstiseinät esittelevät kolme kohdetta: Lontoon, Kööpenhaminan ja Tukholman.
Kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellénin mukaan rannassa tuodaan historiallista kerrontaa esiin uudenlaisen ulkoilmanäyttelyn avulla.
– Keskeiset elementit ovat vanhaa rantaviivaa mukaileva muurirakenne teksteineen, rannan kivetykseen upotetut valaistut metalliset diagonaaliviivat sekä kolme puista laituria informaatiovitriineineen eli tarinatauluineen, Arvela-Hellén kertoo
Turun teräskalusteen toimittamissa tarinatauluissa kerrotaan kolmen satamakaupungin merkityksestä kaupungille. Nyt pystytetyissä rakenteissa on varauduttu myös digitaaliseen viestintään, joten vitriineihin voidaan tuoda tulevaisuudessa myös vaihtuvaa sisältöä historiasta ja nykypäivästä.
– Tarinaseinät on tehty tehtaalla valmiiksi rungoista lähtien. Asennamme vielä muutaman seinän rannassa ja tuomme eri runkojen väleihin kiinnitettävät penkit. Sen jälkeen tekstiseinät ovat sähkömiehen työtä vaille valmiit, Turun teräskalusteen asentaja Jesse Räsänen sanoi tiistaina.
Kaupunginlahden rannan Kalarannan osuuden viimeistelytyö ja istutukset tehdään valmiiksi ensi kesään mennessä. Rannan kunnostustöitä on tukenut Professori Mauri Vannaksen säätiö.
– Kokonaisuudessaan rannan pohjukan ja eteläpuolen korjaus- ja viimeistelytyöt ovat maksaneet yli viisi miljoonaa euroa, josta säätiö on maksanut puolet. Lisäksi Valtion taideteostoimikunta on tukenut hanketta prosenttitaideperiaatteen avulla, Arvela-Hellén lisää.
Rannan uudistuksen suunnittelutyöryhmään ovat kuuluneet Uudenkaupungin kaupunkisuunnittelun lisäksi arkkitehtitoimisto Laidun Oy, mainostoimisto Tekokuu, rakentamisen suunnittelu- ja asiantuntijayritys Sipti Oy sekä joukko muita asiantuntijoita.
– Tarinataulujen tekstit on kirjoittanut toimittaja Leena Huittinen ja merenkulunasiantuntijana on ollut Matti Jussila, Arvela-Hellén listaa.
Kaupunginlahti on iso osa Uudenkaupungin historiaa ja merellistä identiteettiä. Alue on yhä keskeinen osa kaupungin asukkaille ja turisteille. Kaupunkisuunnittelu korostaa kotikaupunkinsa historialle omistautuneen Mikko Paanan osuutta Kalarannan projektin suunnittelussa.
– Paanan panos rannan historian esilletuomisessa on ollut perustavanlaatuinen, Arvela-Hellén lisää.
Fakta
Kaupunginlahden rannan kunnostamistyöt aloitettiin 2014.
Ensin kunnostettiin pohjukka ja aittaranta
Vuonna 2017 käynnistyi toinen vaihe Sorvakonsillan ja Pakkanhuoneen välissä.
Kaupunginvaltuusto on talousarviossaan osoittanut määrärahan lahden kolmannelle kunnostusosuudelle eli Crusellin alueelle.
Kunnostuksen kustannuksista ovat vastanneet kaupunki sekä Professori Mauri Vannaksen säätiö.
Lähde: Kaupunkisuunnittelu